Tuomi Oy:n varaston toiminta tehostui ja tuottavuus kasvoi 20–30 prosenttia uuden varaston­hallinta­järjestelmän tukemana

Kun yhtiö vaihtoi nykyaikaiseen ja sähköiseen LeanwareWMS:n, saatiin logistiikkaan lisää seurattavuutta, mitattavuutta ja tehoa.

Tuomi Oy (ent. Tuomi Logistiikka) on pirkanmaalainen yhteishankinta- ja logistiikkayhtiö. Merkittävä osa yhtiön toimintaa ovat logistiikkapalvelut, joiden kautta kulkee useita erilaisia tavaravirtoja julkishallinnolliselle puolelle. Yhtiön asiakkaita ovat esimerkiksi sairaalat, terveyspalvelut, koulut ja päiväkodit.

Yhteistyö Leanwaren kanssa alkoi julkisen hankinnan kilpailutuksen kautta. Taustalla oli tarve yhdistää kaksi eri varastoa yhdeksi varastoksi ja päivittää samalla koko prosessia tehokkaammaksi ja nykyaikaisemmaksi.

”Varastotoimintaamme ohjattiin varsin pinnallisesti ERP:n avulla ja esimerkiksi keräys tapahtui paperilistoja käyttäen. Teimme vuoden ajan määrittelytyötä sen suhteen, miten pystymme kokonaisuutena kehittämään toimintaamme. Vuonna 2018 kilpailutimme varastonohjaukseen tulevan järjestelmän. Kilpailutuksen kautta Leanware valikoitui WMS-järjestelmän toimittajaksi”, kertoo Antti Sinervo, logistiikkajohtaja, Tuomi Oy.

Varaston toiminta muuttui täysin, kun koko varastointi ja sen ohjaus ajateltiin uusiksi

Siirtymä kahdesta varastosta yhteen uuteen varastoon oli suuri. Se tarkoitti monia käytännön muutoksia, joista varastonohjaus oli yksi tekijä. Uuteen varastoon siirryttäessä prosessit uusittiin täysin, käyttöön otettiin varastoautomaatteja ja työvälineitä päivitettiin. Kun aiemmin keräysjärjestys oli, että yksi henkilö keräsi alusta loppuun asti yhden lähetyksen kokonaisuudessaan, nyt varaston jokaiselta eri alueelta alettiin kerätä nimekkeitä, jotka yhdistetään tietyssä vaiheessa.

”Uudessa varastossa halusimme tehostaa lattiapinta-alan käyttöä ja liikuttaa tuotteita ihmisen luo sen sijaan, että ihminen liikkuisi. Siksi totesimme varastoautomaattien tarpeen. Niiden ohjaukseen LeanwareWMS oli järkevä valinta. Samalla varastotoiminnan ohjaus siirtyi sähköiseen maailmaan, saimme reaaliaikaisen seurannan ja luovuimme päivittäisessä toiminnassamme tulostetuista paperilistoista”, varastopäällikkö Timo Vuorela kertoo.

”Varastonohjaukseen liittyvä tekeminen muuttui täysin. Sitä ei pysty toteuttamaan muulla kuin WMS:llä, ainakaan kovin helposti. Näin toimintaa saatiin nykyaikaiseksi ja pystyimme parantamaan laatua, sillä paperihommat ja niihin liittyvä mahdollisuus inhimillisiin virheisiin vähenivät”, Antti Sinervo täydentää.

Logistiikkayhtiölle on tärkeää palvella luotettavasti ja asiakkaan tarpeisiin sopivalla tavalla

Tuomi Oy:llä on yli 500 toimittajaa ja varaston läpi kulkee noin 35 000 erilaista nimekettä, joista yli 5 000:ta varastoidaan koko ajan. Kun asiakkaina on muun muassa vaativaa erikoissairaanhoitoa, on toiminnan tehokkuuden lisäksi tärkeää toimitusvarmuus, tuottavuus, nopeus ja luotettavuus.

Samassa lähetyksessä voi olla  tuotteita useilta eri hoito- tai käyttötarviketoimittajilta.

”Asiakkaamme haluavat kaikki samassa lähetyksessä, eikä erillisinä toimituksina. Tarviketoimituksilla on vaikutusta ihmisten terveyteen ja jopa henkeen, joten vaatimustasomme on korkea”, Sinervo sanoo.

Tuottavuus on parantunut 20–30 prosenttia

Vuosien 2018–2019 aikana yhtiö toteutti varastomuuton ja WMS-järjestelmän käyttöönoton sekä vakiinnutti uusitun varastotoiminnan luotettavalle tasolle.

”Isoimpia haasteita on ollut se, miten koko tietojärjestelmäketju sovitetaan yhteen. Meillä esimerkiksi tilaustietojen on kuljettava virheettömästi asiakkaiden käyttämän tilausjärjestelmän, toiminnanohjausjärjestelmän, Leanwaren toimittaman WMS -varastonhallintajärjestelmän sekä kuljetustenhallintajärjestelmän läpi. Vasta tuotantoon siirtymisen ja tosielämän kautta olemme törmänneet moneen asiaan, joka on pitänyt korjata. Käyttöönottoprojektissa aikataulu oli tiukka”, Timo Vuorela sanoo.

Nyt tulokset alkavat jo näkyä.

”Tuottavuus on parantunut lähtötilanteeseen nähden 20-30 prosenttia”, Antti Sinervo arvioi.

Koronavuonna 2020 oleellisin muutos- ja kehitystyö oli onneksi jo saatu tehtyä. Tuomi Oy:n on pitänyt pystyä luottamaan hankittuihin työkaluihin myös pandemian aikana. Suojatarvikkeiden toimittaminen on sujunut hyvin Tuomi Logistiikan henkilöstön rautaisella ammattitaidolla.

”Varastonhallintajärjestelmä toimi taustalla helpottamassa logistiikkatyön arkea ja pystyimme luottamaan siihen työkaluna”, Antti Sinervo summaa.