Varaston arvot/kiertonopeus parani 35 %
Työmäärä pieneni 40 %
”Tehdään oikeita asioita ja tehdään ne oikein. Tuloksia syntyi jo muutamassa viikossa ja työmäärää on saatu vähennettyä jopa 40 %”
– Esko Myllärinen, Tukkumyynnin vastaava
Aloittaessamme yhteistyön Leanwaren kanssa ei meillä ollut muita mittareita, kuin kierto, kierto ja kierto. Tätä tuijotettiin sokeasti ja varastomiehemme juoksivat päivittäin hyllyjen välissä tarkistamassa mitä oli myyty ja mitä piti tilata lisää. Yleisimpiä suodattimia tilailtiin kyllä suuremmissa erissä, mutta muuten tilattiin aina yhden tilalle yksi. Leanwaren tulo avasi silmämme sille järjettömälle työmäärälle, mitä turhaan teemme, sekä oivalsimme, että avain järkevään varastonhallintaan on muualla, kuin kierron tuijottamisessa.
LeanwareSCM käytetään Autokeskuksen mittareiden seurantaan toimipisteittäin ja merkeittäin. Näissä seurataan kiertonopeutta, palvelutasoa, työmäärää ja ylivarastoja. Tuotepolitiikkaa päivitettiin ja varastoitavaksi määritettyjen tuotteiden tilauspisteet ja ostoerät määriteltiin uusiksi. Toimipistekohtaisia nimikkeitä ohjataan ABC-filosofiaa hyödyntäen ja tärkeimmille nimikkeille laadittiin nimikeohjaus. Nyt tuotepolitiikka on helposti ylläpidettävissä, koko ketjulle saatiin selkeät mittarit ja raportointi sekä ABC-filosofiaa hyödynnetään aktiivisesti.
Ohjausarvojen laskenta toimii koko ajan taustalla ja tarkistaa kulutusta, sekä toimipisteiden täydentäminen on nyt säännöllistä ja perustuu faktoihin. Myös nimikkeiden kulutushistoriaa seurataan tarkasti. Hyödynnämme LeanwareSCM myös epäkuranttiosien nettimyynnissä, sekä valvomme sen avulla mahdollisesti käsiin jääviä tuotteita.
Muutosten avulla työmäärää on saatu vähennettyä varastoitavilla nimikkeillä jopa 40%. Tämä on mahdollistanut sen, että varastohenkilökuntaa on saatu tuottavaan työhön ja parempaan asiakaspalveluun. Tämä konkretisoitui jo parin viikon käytön jälkeen, kun varastomiehet ihmettelivät, että tässäkö se koko kuorma oli? Jatkuvalla kehittämisellä olemme saaneet kiertämättömien nimikkeiden määrän kasvun tyrehtymään ja nettimyynnin kautta myytyä tuotteita, jotka olisivat olleet kiertämättömien nimikkeiden ryhmässä romutukseensa asti. Varaston arvomme on kasvanut, mutta niin on myös liiketoimintamme, siksi tärkeimpinä mittareinamme toimivat työmäärän pieneneminen ja palvelutaso jonka johdosta tärkein, eli kerralla kuntoon -mittari on parantunut.
Autokeskus Oy on suomalaisen, maamme merkittävimpiin autoalan toimijoihin kuuluvan Aro-Yhtymän, omistama täyden palvelun autokauppaketju. Yrityksen vahvuuksia ovat erityisesti uudet tuotteet, parhaat kauppapaikat sekä uusimmat järjestelmät. Tukipilarina toimii osaava ja motivoitunut henkilöstö.
Toimipisteet ovat lähellä asiakasta ja niiden palveluihin kuuluvat mm. uusien ja käytettyjen autojen myynti, merkkihuollot omiin merkkeihin sekä perushuollot kaikkiin merkkeihin, vauriokorjaukset kaikkiin automerkkeihin, kattava rengaspalvelu sekä varaosa- ja tarvikemyynti.
Autokeskuksen tavoitteena on olla alan johtava toimija, jolla on tyytyväiset asiakkaat, sidosryhmät ja työntekijät. Toiminnan ytimessä ovat taloudellinen vastuu, ympäristövastuu sekä sosiaalinen vastuu. Vastuualueiden kehitystä seurataan ja edistetään aktiivisesti, ja sitä kautta ylläpidetään toiminnan laatua ja kehitystä.
LeanwareSCM on vastaus monipuoliseen oston ja toimitusketjun hallinnan tarpeeseen. Lue lisää. >>>