Case: Kauppahuone Harju Oy

Kauppahuone Harju reagoi tukkukaupan pienentyviin toimituskokoihin automatisoimalla sisälogistiikkaa Leanware Oy:n kanssa

”Odotamme investoinnin takaisinmaksua jopa vuodessa”

Kun yritykset lähtevät digitalisoimaan palveluita ja ratkaisuja ja tuomaan uutta teknologiaa prosesseihin, heidän pelkonaan usein on, että investointien takaisinmaksuajat ovat pitkiä. Kauppahuone Harjulla näkymät ovat kuitenkin jotakin ihan muuta. Lähes 40-vuotias maahantuontia ja tukkumyyntiä harjoittava yhtiö odottaa varastonhallintajärjestelmän uudistuksen takaisinmaksua jopa vuodessa.

”Meillä sisälogistiikka tarkoittaa sitä, että tavaraa tulee sisään ja tavaraa lähtee pihalle. Meidän pääbisnestä on kaikki se, mitä ja miten tällä välillä tapahtuu, kuten hyllytys, keräys ja lähetys. Kaiken sen tekeminen tehokkaasti ja järkevästi tuo meille tuottoa,” Kauppahuone Harjun toimitusjohtaja Timo Harju perustelee.

Kauppahuone Harjulla haluttiin digitalisoida tämä sisälogistiikan ketju. Timo Harju painottaa, että kun tavaraa liikkuu paljon ja suuri osa työstä tehdään manuaalisesti, virhemahdollisuudet ovat korkeat.

”Halusimme löytää järjestelmän, joka ohjaa tavaravirtoja kunnolla. Olimme havainneet, ettei ERP:issä riitä älyä tähän. Digitalisoinnin myötä meillä oli selkeä halu vähentää askelia varastossa ja hyödyntää optimaalisesti se varastotila, joka meillä nyt on käytössä. Toisin sanoen haluamme saada kasvua ilman että meidän pitää investoida lisää varastotilaa tässä vaiheessa.”

Trendinä pienemmät tilauskoot ja tiheämmät toimitukset

Kauppahuone Harjun varastopäällikkö Ilkka Kannisto toteaa, että kasvava tukkukaupan trendi on se, että asiakkaat ostavat pienempiä eriä kerralla ja tilaavat useammin. Tämä tarkoittaa tukkuliikkeelle enemmän työtä.

”Meidän oli pakko tehostaa varastonhallintaamme, jotta pysyisimme mukana bisneksessä ja voisimme kasvaa jatkossakin. Verkkokaupan kasvu on muuttanut meidänkin toimialaa, ja useiden verkkokauppiaiden kanssa on sovittu, että osa tilauksista lähtee täältä meiltä suoraan loppukuluttajille,” Ilkka Kannisto taustoittaa.

Kauppahuone Harjulla on ollut takanaan hyviä kasvun vuosia, ja varastotyötä tekevää tiimiä toimitusjohtaja Timo Harju kuvaa huippuporukaksi.

”Vaikka meillä oli asiat jo hyvin, digitalisaatio tuo silti meidän tilanteeseemme paljon hyvää kehitystä. Samalla porukalla saadaan tehtyä fiksummin loppuasiakkaalle menevän toimituksen varmistamiseen suoraan liittyvää työtä, ja sitä kautta työ on myös mielekkäämpää.”

15 minuutin perehdytys – käsittämättömän helppo!

Kauppahuone Harjulla varastonhallinnan automatisointi toteutettiin noin kolmen kuukauden projektina. Timo Harjulla on hyvää sanottavaa yhteistyöstä Leanwaren kanssa.

”Projekti oli hämmästyttävän hyvin johdettu, ja saimme tukun osaavia ihmisiä projektiin Leanwarelta. Tiimin kokemus todella tuotti meille hyötyä selkeytenä ja jatkuvana konsultaationa siitä, miten projekti on hyvä viedä läpi,” Harju kehuu.

Varastopäällikkö Ilkka Kannisto konkretisoi uuden järjestelmän helppoutta.

”Otamme kausiluontoisesti vuokratyöntekijöitä. Manuaalisessa järjestelmässämme kausityöntekijän perehdytys on ollut hankalaa, eikä kukaan ole voinut oppia järjestelmää useamman viikonkaan aikana. Leanwaren toteuttaman uudistuksen myötä kaikki asiat ovat selkeästi varastotyöntekijöidemme tableteilla, ja nyt työntekijän perehdytys kestää 15 minuuttia,” Kannisto iloitsee.

Leanware Oy:n logistiikkaratkaisuiden myyntipäällikkö Ekku Ristilä kiittelee asiakkaan sitoutumista projektiin.

”Meille Leanwarella oli tärkeää, että saamme tehtyä asiat kuntoon, ennen kuin Kauppahuone Harjulla alkaa kevätsesonki maaliskuulla. Onnistuimme projektissa yhdessä, kun asiakas ymmärsi erinomaisen hyvin hankkeen tärkeyden ja tiesi, mitä hyötyjä varastonhallintajärjestelmä heille tuottaa,” Ristilä painottaa.

Kauppahuone Harjun Timo Harju kannustaa tukkuliiketoiminnassa olevia yrityksiä ymmärtämään liiketoiminnan kokonaiskuvaa, alan trendejä ja sitä kautta digitalisoinnin tuomaa hyötyä.

”Katso oman varastosi tilannetta, eli mikä on varaston arvo ja kiertonopeus. Missä vaiheessa tuotteiden elinkaaret ovat. Tähän jo hankimme Leanwaren analyysiä. Verrattuna kokemuksiimme ERP-projekteista tämä oli todella paljon ketterämpi ja tuloksellinen projekti. Lyhyesti sanottuna investointiin nähden erittäin suositeltava,” Harju tähdentää.


Kauppahuone Harju Oy on vuonna 1979 perustettu tamperelainen perheyritys ja teknisen alan tukkuri ja maahantuoja. Laajasta valikoimasta löytyy työkaluja, koneita ja tarvikkeita kotiin, puutarhaan ja vapaa-ajan harrastuksiin. Kauppahuone Harjun tuotteita myyvät mm. marketit, tavaratalot, rautakaupat, halpahallit, verkkokaupat sekä auto- ja varaosaliikkeet.