Suomalainen auton varaosa- ja tarvikemyyntiin sekä kodin ja vapaa-ajan tuotteisiin erikoistunut Broman Group Oy rakensi vuonna 2011 n. 14 000 m2 ja yli 40 000 nimikettä kattavan logistiikkakeskuksen Hyvinkäälle. Samassa yhteydessä etsittiin varastohallintaan kumppania.
Rakentamisen taustalla oli yrityksen strateginen tavoite siirtää logistiikan painopiste myymälöiden suoratoimituksista keskusvarastoon.
– Uusi logistiikkakeskuksemme on pinta-alaltaan ja nimikemäärältään moninkertainen aikaisempiin pienempiin varastoihin verrattuna. Aiempi paperilistoihin perustuva varastonhallinta ei olisi millään pystynyt pyörittämään uutta kokonaisuutta. Halusimme ketterän ja luotettavan varastonhallintajärjestelmän, joka tuo lisää tehoa etenkin keräilyyn, logistiikkapäällikkö Petri Nietula taustoittaa.
Liikkeelle lähdettiin Leanwaren ja asiakkaan yhdessä tekemän prosessimäärittelyn pohjalta, jota tarkennettiin ja kehitettiin edelleen projektin edetessä. Käyttöön otettiin tilauskohtaiset priorisointiluokat ja tuoteryhmäkohtainen keräily. Vuonna 2014 siirryttiin tuotekeräilystä tilauskohtaiseen keräilyyn. Myös EAN-koodit luetaan nyt tuotekohtaisina entisen varastopaikkojen sijaan. Näin varmistetaan, että oikeat tuotteet ja tilaukset lähtevät oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Kehitys on jatkunut aktiivisena myös käyttöönoton jälkeen.
– LeanwareWMS-järjestelmän vahvuus on se, että se mukautuu suoraan prosesseihimme ja sitä pystytään joustavasti korjaamaan ja muokkaamaan myös jatkossa. Myös suomenkielisyys ja helppokäytettävyys ovat iso etu, Nietula toteaa.
Broman Groupilla positiiviset muutokset alkoivat näkyä välittömästi LeanwareWMS-järjestelmän käyttöönoton jälkeen. Nietulan mukaan sekä asiakkaat että henkilöstö ovat entistä tyytyväisempiä, joten kaikki osapuolet voittavat.
– Etenkin toimitusaika ja tehokkuus ovat parantuneet merkittävästi. Esimerkiksi perusviikkotilaus pystytään nyt toimittamaan useita päiviä aiempaa nopeammin. Rivihinnan lasku kertoo suoraan tehokkuuden parantumisesta ja EAN-koodien ansiosta keräilyvirheitä sattuu harvemmin, Nietula luettelee järjestelmän etuja.
Broman Groupin projekti toteutettiin syksyllä 2010. Ensimmäinen puoli varastosta otettiin käyttöön 2011 vuoden alussa ja laajennus tammikuussa 2014. Näin ollen Varaston kokonaispinta-ala on nykyään 23 000 m². Erityiskiitoksensa Nietula haluaa välittää ylläpidolle:
– Yhtenä parhaimpana ominaisuutena on toimintavarmuus. Valitettavan monet varastonhallintaohjelmat kaatuilee – tämä ei.
Broman Group Oy on suomalainen autojen varaosa- ja tarvikemyyntiin sekä kodin ja vapaa-ajan tuotteisiin erikoistunut perheyritys. Konsernissa toimii kolme itsenäistä tytäryhtiötä, VaraosaMaailma Oy, Motonet Oy sekä Bg Varasto Oy. AD VaraosaMaailma -ketjussa on 18 liikettä ja Motonet-ketjussa 21 liikettä. European Family Business Awards 2013 -palkitun perheyrityksen liikevaihto vuonna 2013 oli lähes 217 miljoonaa euroa. josta kasvua edellisestä vuodesta 6 %. Yhtiön uusi logistiikkakeskus valmistui Hyvinkäälle vuonna 2011 ja laajennusosa vuonna 2014.