Mitkä ovat teidän ostonne mittarit ja aikasyöpöt?

Mihin teillä kuluu oston työaika? Miten oston suoriutumista mitataan?

Olen tutustunut hankinnan ja oston toimintaan viimeisen puolen vuoden aikana voimakkaasti. Tuntuu siltä, että tuotannossa ja logistiikassa puhutaan hienosti prosesseista ja mittareista, mutta oston tavoitteet, prosessit ja mittarit ovat unohdettu. Kirjoitan ensin oston tuloksista ja sitten itse ostosta.

LeanwareSCM mittaristolla mitataan oston tuloksia mm. saatavuutta, varaston kiertoa ja arvoa sekä saapumisten lukumäärää. Varaston kierto ja arvo ovat usein selkeitä ja löytyvät oppikirjoista, mutta vaihtelu on erittäin iso saman toimialan yritysten välillä. Varaston kierto vaihtelee 3 ja 13 välillä. Heikkoihin kiertoihin selitteenä on usein ”Kiinan komponentit”, mutta se on usein harhaa. Kun ne poistetaan laskuista, kierto ei parane kovin paljoa. ”Kiinan komponentit” ovat usein tekosyy heikkoon kiertoon.

Saatavuus on jo hankalampi. Tämä vaatii, että tuotepolitiikka on kunnossa. Tuotepolitiikalla määritellään mm. mitä tuotetta varastoidaan. Sen jälkeen mitataan, kuinka montaa tuotetta on saatavilla päivittäin. Olen huomannut, että tuotepolitiikka on monessa firmassa täysin hakusessa ja eri henkilöt tekevät sitä hiukan oman fiiliksen mukaan. Prosessilaatu ei ole kunnossa.

Saapumisten lukumäärä on mielenkiintoinen mittari. Varaston puolella törmätään usein tilanteeseen, että edullisia ja pieniä komponentteja tulee joka viikko sisään. Tämä johtuu usein siitä, että varaston arvoa halutaan painaa alas. Yhden ostorivin kustannus muodostuu mm. seuraavista töistä: vastaanotto, hyllytys, ostolaskun tarkastus, mahdolliset laatukustannukset yms. Yhden ostorivin kustannusarvio vaihtelee 30–150 euron välillä. Halvimpien nimikkeiden osalta ostorivin työkustannukset ovat isommat kuin ostorivin hinta. Hyvä SCM-työkalu auttaa näiden osaoptimointien kanssa. Meillä on referenssejä, missä ostorivien määrää on vähennetty 20 %. Se virtaviivaistaa tekemistä paljon.

Sitten, siihen oston prosessien mittaamiseen. Sain inspiraation tähän asiakkaalta ”Rommelilta”. Rommel kertoi, että hän näkee, kuinka hyvin osto toimii eri toimipaikoissa automaattisten tilausrivien lukumäärän perusteella. Hyvin toimivissa paikossa automatiikka generoi 80 % ostotilausriveistä. Heikoissa paikoissa 40–50 %. Heikoissa paikoissa osto ei ole laittanut tuotepolitiikkaa tai tuotteiden perustietoja kuntoon, vaan taistelee joka päivä perusasioiden kanssa. Samoissa paikoissa varaston kierto on heikko ja saatavuuden kanssa on ongelmia. Mihin sinun ostosi aika kuluu? Perusostotilauksien näpyttelyyn, vai siihen missä ihminen tuo lisäarvoa?

Koska olet käynyt hankintaa ja ostoa läpi ulkopuolisten kanssa läpi? Onko tuotepolitiikka selvä? Onko varaston kierto haluttu? Me voimme auttaa. Me voimme analysoida nykytilanteen ja valmentaa kehittämään asiaa eteenpäin.

Vinkkejä toimitusketjun hallintaan:

Lue myös lisää tuotteistamme: //leanware.fi/fi/leanwarescm/, ja ota yhteyttä myynti@leanware.fi tai täytä yhteydenottolomake.

Lisätietoja

Janne Viinikkala

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen saat uusimmat blogikirjoitukset sekä tietoa Leanwaren tapahtumista ja ajankohtaisista asioista suoraan sähköpostiisi.

    Tätä lomaketta suojaa Google reCAPTCHA, ja Googlen tietosuojakäytäntöä ja käyttöehtoja sovelletaan.

    Blogi