Saatavuus mahdollistaa toimitusvarmuuden

Turhan usein ostotoiminta muistetaan liian isoista varastonarvoista tai puutteista ja myöhästymisistä. Tähän johtavat epäselvät prosessit ja hajanaiset toimintatavat. Hankinnan ja ostamisen tulisi aina lähteä liikkeelle strategisesta näkökulmasta ja tavoitteena on luoda yritykselle kilpailuetua.

Arvonluonti ei keskity kuitenkaan vain yritysten kustannusten vähentämiseen, vaan tärkeää on myös huomioida tuotteiden laadun ja saatavuuden kehittäminen. Näin mahdollistetaan tavoitteellinen ostaminen ja tuotetaan arvoa kaikille osapuolille: omalle organisaatiolle, asiakkaille sekä sidosryhmille.

Saatavuudella tarkoitetaan yksinkertaisuudessaan sitä, että sitä mitä on päätetty varastoida, löytyy todella myös yrityksen varastosta. Kun tuotteiden saatavuus on kunnossa, niin hyvä toimitusvarmuus ja huippunopea toimitus mahdollistuvat ja palvelutaso paranee. Seuranta on tärkeää koko toimitusketjun osalta aina sisään tulevasta tavarasta ja toimittajista lähteviin tavaroihin sekä asiakkaisiin asti.

Toimitusvarmuus sekä -aika ovat olennaisessa osassa kilpailukykyä, kun asiakas tekee valintoja sen perusteella, milloin hän saa tuotteen käyttöönsä. Nämä vaikuttavat suoraan asiakastyytyväisyyteen. Asiakas voi optimoida tuotantoprosesseja ja välttää seisokkeja, kun voi luottaa saamaansa tietoon tilattujen raaka-aineiden tai komponenttien saapumisesta. Yritys, joka pystyy tarjoamaan paremman toimitusvarmuuden ja nopeammat toimitukset kuin kilpailijansa, saavuttaa tärkeää kilpailuetua markkinoilla. Toisaalta taas heikko toimitusvarmuus vahingoittaa yrityksen mainetta ja brändiä johtaen menetettyihin myyntituloihin.

Leanwaren vinkit toimitusvarmuuden kehittämiseen:

  • Selkeät toimittamisen prosessit – ohjelmistot ja raportit tukevat prosesseja
  • Korkea saatavuus – huolehdi, että nimikkeitä on heti saatavilla
  • Selkeät mallit siihen, mitä varastoidaan ja mitä ei – määrittele kysynnän perusteella
  • Optimaaliset varmuusvarastot – mitoita tarvittavat varmuustasot suunnitelmallisesti ja automaatiota hyödyntäen
  • Seuranta – seuraa toimituksia ja toimitusvarmuutta järjestelmällisesti ja kehitä toimintamalleja aktiivisesti.

Lue lisää kuinka kehittää ostoa ja hankintaa oppaastamme! 

Opas sisältää tietoa oston tavoitteista, abc-luokittelusta oston ja hankinnan ohjauksessa, ylivarastojen purusta toimituskuluja nostamatta ja saatavuudesta. Pääset myös tutustumaan case-esimerkkeihin referenssien muodossa. Lataa opas!

Lataa opas!

Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen saat uusimmat blogikirjoitukset sekä tietoa Leanwaren tapahtumista ja ajankohtaisista asioista suoraan sähköpostiisi.

    Tätä lomaketta suojaa Google reCAPTCHA, ja Googlen tietosuojakäytäntöä ja käyttöehtoja sovelletaan.

    Toimitusketjun kilpailukyky -tapahtuma 16.5.2024

    Menestystä niittänyt Kilpailukyky-tapahtuma rantautuu jälleen Tampereen messu- ja urheilukeskukseen 16.5.2024 tuoden yhteen sisälogistiikan asiantuntijoita ympäri Suomen. Päivä koostuu aamulla toteutettavista yritysvierailuista ja iltapäivän seminaarista, jossa tutustumme syvällisesti toimitusketjun maailmaan käytännön esimerkkien ja keskusteluiden avulla. Lue lisää
    Toimitusketjun end-to-end datajohtaminen

    Toimitusketjun end-to-end datajohtaminen

    8.10.2024 Toimitusketjun end-to-end datajohtaminen

    Webinaarissa käsitellään data-analytiikkaa toimitusketjun näkökulmasta sekä erittäin ajankohtaista tekoälyaihetta. Lue lisää

    Elisa IndustrIQ tuo NextRoute-kuljetushallintaratkaisun Suomen markkinoille 

    Elisa IndustrIQ Finland (aiemmin Leanware) laajentaa tarjontaansa lisäämällä uuden kuljetushallintaratkaisun osaksi palveluvalikoimaa. NextRoute -kuljetushallintaratkaisu on pilvipohjainen… Lue lisää