Artikkelissa (29.8.2017 Osto&Logistiikka: //www.ostologistiikka.fi/kategoriat/sisalogistiikka/varastosta-tulee-viimeinen-tehdas) käy erinomaisesti ilmi varastojen uusi rooli jakeluketjussa: ”Varastoissa viimeistellään, pakataan, ohjeistetaan ja brändätään tuotteita. Seuraavaksi niitä huolletaan, uusiokäytetään ja kierrätetään.” Näistä syntyi muutama ajatus sisälogistiikan palvelutuotannosta.
Suomen pienet volyymit yhdistettynä globaaliin kilpailuun tekevät jo nyt suomalaisesta sisälogistiikasta hyvin poikkeavaa verrattuna Keski-Eurooppaan. Samasta varastosta ja samoista saldoista hoidetaan verkko- ja tukkukauppa. Esimerkiksi Saksassa ne ovat isojen volyymien vuoksi lähes aina eriytyneet. Tavaravirta on meillä ohuen ohutta verrattuna isoihin Euroopan maihin. Yhdessä nämä mutkistavat suomalaisten varastojen toimintaa. Kun siihen päälle laitetaan uudet vaatimukset tuotteen viimeistelystä, niin meillä on hyvin mielenkiintoinen kokonaisuus ohjattavaksi. Logistiikka ja siihen liittyvä palvelutuotanto ovat ehdottoman tärkeitä kilpailutekijöitä ja niiden merkitys vain korostuu. Voittaja on se, joka pystyy toimittamaan kustannustehokkaasti asiakaskohtaisen tuotteen kahdessa tunnissa asiakkaan käteen. Varastojen palvelu- ja laatuvaatimusten kasvu lisäävät selvästi erillisten varastonhallintajärjestelmien kysyntää. ERP ei riitä.
Artikkelissa ihmeteltiin Suomen olevan jäljessä sisälogistiikan ulkoistuksessa. Minusta se on erinomainen asia, koska tämä mahdollistaa suomalaisille yrityksille ketteryyden kehittää toiminta- ja palvelumallejaan, vain niillä pärjäämme globaalissa kilpailussa. Iso ulkoistusfirma ei usein ole se ketterin palvelukehittäjä. Meidän suomalaisten pienivolyyminen logistiikka on usein kirous, mutta se voi olla myös mahdollisuus. Voimme kehittää ketterästä logistiikasta Suomelle kilpailuedun, kuten konepajapuolella on tehty. Jos konepajapuolella pitää valmistaa tuhat kappaletta samanlaista tuotetta, hankitaan se Kiinasta. Mutta jos pitää hankkia tuhat kappaletta hiukan erilaisia tuotteita, pystytään se toimittamaan vain Suomesta. Megatrendit ajavat kohti yksilöllisimpiä tuotteita, massaräätälöintiä ja myöhäistä viimeistelyä. Tuossa on meille sisälogistiikan toimijoille mahdollisuus.