Varastojärjestelmä seuraavalle tasolle

Olin juuri (16.2.2022) puhumassa Business Finlandin tapahtumassa verkkokaupan varaston digitalisaatiosta. Esitetty kysymys innoitti kirjoittamaan tämän blogi-tekstin. Kysymys kuului: Mistä tiedän, missä vaiheessa pitäisi siirtyä verkkokauppa-järjestelmän varastomodulista tai ERP:in WM-järjestelmästä eteenpäin?

Kokonaistehokkuus on yksi tärkeimmistä mittareista. Se lasketaan jakamalla lähtevät rivit kaikilla varaston työtunneilla ml. työnjohdon tunnit. Kokeneemmat (eli siis vanhat) sekoittavat tämän keräystehoon ja alkavat leikata mm. vastaanoton ja inventoinnin tunteja pois. Näin ei pidä toimia vaan jakajana on nimenomaan kaikki varaston työtunnit. Kun varaston henkilömäärä on yli kolme ja kokonaistehokkuus alle 10, niin selkeästi kannattaa harkita seuraavan tason järjestelmää. Laatu, clousing ajan jatkaminen, kasvun mahdollistaminen sekä vuokrahenkilöstön joustava käyttö ovat myös usein hyvin painavia syitä siirtyä seuraavalle tasolle.

Varastonhallintajärjestelmät, oli ne sitten erillisiä tai ERP:in tai verkkokaupan omia palikoita, kuulostavat samanlaisilta keskenään. Kaikissa on kaikki perusfunktiot: vastaanotto, varastokirjanpito, keräys ja inventointi. Miten eri järjestelmien soveltuvuutta voi arvioida?

Tärkein juttu on referenssikäynnit ja niillä todennettu kokonaistehokkuus. Referenssikäynnin kohteen pitäisi vastata nimikkeiden käsiteltävyydeltä ja tilausrivirakenteelta sinun varastoasi. Haaste referenssikäynnillä on erottaa touhukkuus ja tuottavuus. Touhukas varasto sisältää usein paljon Lean-filosofian vastaista hukkaa. Esimerkki hukasta on turhat siirrot varastolla. Referenssikäynnillä saat käsityksen toimittajakandidaatin sisälogistisesta osaamisesta ja järjestelmän kyvystä tuottaa laatua sekä kokonaistehokkuutta.

Referenssikäynnin lisäksi sinun pitää miettiä, mistä toiminnoista tai ominaisuuksista syntyy sinulle suurimmat hyödyt. Alla on suppea esimerkkilista toiminnoista ja ominaisuuksista.

Perusfilosofia:

  • Varastotilan optimointi/dynaaminen varastointi
  • Käsittely-yksiköt
  • Työjonot
  • Integraatio automaatioon
  • Virheen esto (error proofing)
  • Pakkaushierarkiat

Täytöt reservistä aktiiviin

  • Järjestelmä tekee automaattisesti täyttösiirrot

Keräily:

  • Systeemissä on eri keräystyypit: ryhmäkeräily, trukkikeräily, korkeakeräily, lappukeräily…
  • Tilausrivien jako automaattisesti eri keräystyypeille: Esim pientavara ryhmäkeräilyyn ja painava/iso rivi trukkikeräilyyn
  • Ryhmäkeräilyyn kerralla menevät tilaukset tulevat automaattisesti

Yhdistely ja merkintä:

  • Ohjattu yhdistely eri keräysprosesseista
  • Integraatiot kuljetusliikkeille
  • Automaattisesti tarvittavat dokumentit (lähetyslista, takuutodistukset, ESR..)

Muuta:

  • Läpinäkyvyys työkuormaan ja suoritteisiin (teho)
  • Jäljitettävyys: materiaalin liikkeet ja henkilöiden tekemät operaatiot

Kaikilla on saman nimiset toiminnot, mutta lopputuloksessa eli tehossa ja laadussa nähdään isoja eroja. WMS-hankinta ei ole IT-projekti vaan sen pitää olla logistiikan kehitysprojekti.

Mikäli mietit varastossasi seuraavaa askelta, ota rohkeasti meihin yhteyttä. Me autamme!

 

Janne Viinikkala

Mr Sisälogistiikka

Lisätietoja

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen saat uusimmat blogikirjoitukset sekä tietoa Leanwaren tapahtumista ja ajankohtaisista asioista suoraan sähköpostiisi.

    Tätä lomaketta suojaa Google reCAPTCHA, ja Googlen tietosuojakäytäntöä ja käyttöehtoja sovelletaan.

    Blogi

    Tiedolla johtamisen pika-analyysi

    Olemme lanseeranneet Leanwarella ilmaisen tiedolla johtamisen pika-analyysin, jonka avulla pystymme sparrailemaan tiedolla johtamisen nykytilasta, tavoitteista ja haasteista hyvinkin syvällisesti. Lue lisää

    Vihdoin koko toimitusketju haltuun

    Leanwaren kaksi vuotta sitten tehtyjen Expak Systems ja PR Logisticar yrityskauppojen myötä, on viimein paremmat pelit ja vehkeet koko toimitusketjun ohjaukseen. Eli miten pidetään tuotteiden saatavuus maksimissa, varaston arvo ja työmäärä samalla minimoiden. Lue lisää

    Tietojärjestelmät vastuullisessa toimitusketjussa

    Vastuullisuudesta tulee yhä tärkeämpi aihe yrityksille ja kuluttajille. Kilpailukykynsä varmistamiseksi yritykset pyrkivät kasvuun, mutta kasvun on oltava jatkossa kestävää ja kestävyyden läpinäkyvää. Avasimme vastuullisuuden ajankohtaista termistöä ja lähivuosien voimakkaasti kasvavia EU:n raportointivaatimuksia webinaarissamme 14.2.2023.   Lue lisää