Olin juuri (16.2.2022) puhumassa Business Finlandin tapahtumassa verkkokaupan varaston digitalisaatiosta. Esitetty kysymys innoitti kirjoittamaan tämän blogi-tekstin. Kysymys kuului: Mistä tiedän, missä vaiheessa pitäisi siirtyä verkkokauppa-järjestelmän varastomodulista tai ERP:in WM-järjestelmästä eteenpäin?
Kokonaistehokkuus on yksi tärkeimmistä mittareista. Se lasketaan jakamalla lähtevät rivit kaikilla varaston työtunneilla ml. työnjohdon tunnit. Kokeneemmat (eli siis vanhat) sekoittavat tämän keräystehoon ja alkavat leikata mm. vastaanoton ja inventoinnin tunteja pois. Näin ei pidä toimia vaan jakajana on nimenomaan kaikki varaston työtunnit. Kun varaston henkilömäärä on yli kolme ja kokonaistehokkuus alle 10, niin selkeästi kannattaa harkita seuraavan tason järjestelmää. Laatu, clousing ajan jatkaminen, kasvun mahdollistaminen sekä vuokrahenkilöstön joustava käyttö ovat myös usein hyvin painavia syitä siirtyä seuraavalle tasolle.
Varastonhallintajärjestelmät, oli ne sitten erillisiä tai ERP:in tai verkkokaupan omia palikoita, kuulostavat samanlaisilta keskenään. Kaikissa on kaikki perusfunktiot: vastaanotto, varastokirjanpito, keräys ja inventointi. Miten eri järjestelmien soveltuvuutta voi arvioida?
Tärkein juttu on referenssikäynnit ja niillä todennettu kokonaistehokkuus. Referenssikäynnin kohteen pitäisi vastata nimikkeiden käsiteltävyydeltä ja tilausrivirakenteelta sinun varastoasi. Haaste referenssikäynnillä on erottaa touhukkuus ja tuottavuus. Touhukas varasto sisältää usein paljon Lean-filosofian vastaista hukkaa. Esimerkki hukasta on turhat siirrot varastolla. Referenssikäynnillä saat käsityksen toimittajakandidaatin sisälogistisesta osaamisesta ja järjestelmän kyvystä tuottaa laatua sekä kokonaistehokkuutta.
Referenssikäynnin lisäksi sinun pitää miettiä, mistä toiminnoista tai ominaisuuksista syntyy sinulle suurimmat hyödyt. Alla on suppea esimerkkilista toiminnoista ja ominaisuuksista.
Perusfilosofia:
Täytöt reservistä aktiiviin
Keräily:
Yhdistely ja merkintä:
Muuta:
Kaikilla on saman nimiset toiminnot, mutta lopputuloksessa eli tehossa ja laadussa nähdään isoja eroja. WMS-hankinta ei ole IT-projekti vaan sen pitää olla logistiikan kehitysprojekti.
Mikäli mietit varastossasi seuraavaa askelta, ota rohkeasti meihin yhteyttä. Me autamme!
Janne Viinikkala
Mr Sisälogistiikka