Pelillistäminen on yksi seuraavista varastotehokkuuden kasvattamisen tekijöistä. Münchenin yliopiston tutkimuksen (Klevers 2016) mukaan varastotyössä pelillistäminen voi tuottaa 33 % paremman suoriutumisen ja kasvattaa työntekijöiden motivaatiota työhönsä jopa 103 %. Luvut ovat merkittäviä, koska me Suomessakin koemme enenevissä määrin puutetta osaavista varastotyöntekijöistä, ja olemme entistäkin kovemmassa kilpailutilanteessa kansainvälisiin toimijoihin nähden. Automaatioratkaisuilla pystytään vastaamaan osaan haasteista, mutta manuaalivarastointia tarvitaan tulevaisuudessakin, esimerkiksi liiketoiminnan nopeasti muuttuvien tarpeiden, kuten sesonkipiikkien hoitamiseen. Työntekijöiden suoriutuminen työssään ja motivaatio tehokkaaseen varastotyöskentelyyn on avainasemassa tavoitellessamme kilpailukyvyn jatkuvaa parantamista.
Leanware käynnisti varastonhallintajärjestelmänsä LeanwareWMS:n pelillistämiskokeilun yhdessä tulevaisuuden ammattilaisten eli opiskelijoiden kanssa. Kansainvälinen 21 opiskelijan ryhmä Tampereen ja Münchenin ammattikorkeakouluista yhdessä Leanwaren asiantuntijoiden kanssa löivät viisaat päänsä yhteen tavoitteenaan luoda sovellus, joka pelillistämisen keinoin parantaa sekä varastotyöntekijöiden suoriutumista työssään että heidän motivoitumistaan työhönsä. Ryhmä jakautui tiimeihin, jotka kukin perehtyivät varastonhallintaan, alan prosesseihin ja LeanwareWMS:n dataan ja niiden pohjalta ideoivat, suunnittelivat ja toteuttivat pelin, joka vastaa esitettyihin tavoitteisiin. Lopputuloksena syntyi neljä erilaista pelisovellusta WMS:n päälle.
Pelillistämisen kokeiluprojekti onnistui erinomaisesti. Leanware sai raikkaita ideoita ja toteutuksia hyödynnettäväkseen samaan aikaan, kun opiskelijat saivat verratonta työelämäkokemusta. Kansainvälinen nuorten joukko, joka on opiskellut liiketoimintaa ja tietojenkäsittelyä useamman vuoden ajan, pystyi tuottamaan uudenlaisia näkökulmia ja monipuolisia toteutuksia Leanwaren käyttöön. Yhden tiimin pelisovellus palkittiin projektin parhaana ja sen jatkokehittämistä tukemaan saatiin uniikkeja ideoita kaikista toteutuksista. Tavoite on vuoden 2019 aikana pilotoida pelisovellusta WMS-asiakkailla ja kerätä kokemuksia tukemaan pelillistämisen jatkokehittämistä.