Logistiikan haasteet satamissa

Satamalogistiikka, jos sellaista nimeä nyt yleensä voi käyttää, koostuu monista tutuista osatekijöistä: kuljetuksista, varastoista, terminaaleista sekä näihin liittyvistä logistisista ohjaustekijöistä. Suomen satamissa on aina palveltu kotimaista teollisuutta, ja ne ovatkin syntyneet teollisuuden tarpeiden mukaan. Historia tuo omat etunsa, mutta myös rasitteensa. Toimintatavat ja -mallit ovat vuosien saatteessa vakiintuneet, ja niihin ovat mukautuneet kaikki osapuolet – satamalaitokset, operaattorit, ja osin myös satamien asiakkaat.

Kun nyt kuitenkin maailma muuttuu, niin muutoksen tuulet törmäävät myös Suomen satamiin. Muutos on usein ulkoa annettu, pakollakin tuotu. Näin on käynyt monelle satamalle, kun iso vakioasiakas, tehdas siinä viereisellä tontilla onkin vaihtanut tuotantolinjaa tai pahimmassa tapauksessa lopettanut toimintansa.

Toimintatapojen eli prosessien uudistaminen voi olla sisäisesti hankalaa edellä mainitsemistani syistä. Mikä siinä on sitten niin vaikeata? Maailma on täynnä satamia, hyviä esimerkkejä, hyviä prosesseja, hyviä viitekehyksiä. Maailmalta saa toki hyviä ideoita ja ajatuksia, voi kerätä muiden kokemuksia ja oppia uusia toimintatapoja. Suomalaisten satamien erityispiirteenä on kuitenkin teollisuuden asema.

Teollisuus elättää edelleen suomalaiset satamat, eikä siinä tilanteessa ole muutosta näkyvissä. Nyt vain jokaisen sataman täytyy huomioida ja lähestyä uudella tavalla sekä nykyisiä että uusia asiakkaitaan. Kaikki asiakkaat täytyy hoitaa jokainen omalla prosessillaan, omalla toimintamallillaan, huomioiden heidän erityistarpeensa. Ei ole enää yhtä tapaa toimia tai palvella asiakasta. On tarjottava koko toimitusketjun kattavaa palvelua, aina tehtaan kokoonpanolinjalta aina laivaan saakka, tai toimittava asiakkaan puskurivarastona ja varauduttava suuriinkin varastointitarpeisiin. Tuttu vanha sataman asiakas todennäköisesti kilpailuttaa muita satamia ja ostaa palvelun sieltä mistä saa sopivan palvelun parhaaseen hintaan.

Toimintaympäristön muutokset vaikuttavat suomalaisiin satamiin. Jokaisen sataman on tehostettava toimintaansa pärjätäkseen kilpailussa. Asiakaslähtöisesti, palvelukonsepteja kehittämällä, omia sisäisiä toimintamallejaan parantamalla sekä tietojärjestelmiä kehittämällä. Uudistukset ovat viisasta toteuttaa vaiheistetusti, suunnitelmallisesti ja pitäen koko ajan mielessä asiakkaan omat erityispiirteet.

Mika Kemppainen
Konsultti, tuoteomistaja

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen saat uusimmat blogikirjoitukset sekä tietoa Leanwaren tapahtumista ja ajankohtaisista asioista suoraan sähköpostiisi.

    Tätä lomaketta suojaa Google reCAPTCHA, ja Googlen tietosuojakäytäntöä ja käyttöehtoja sovelletaan.

    Blogi

    Asiakascase: LeanwareMESin käyttöönotto 4 kuukaudessa

    Teollisuudessa toimiva asiakasyrityksemme hankki Leanwarelta visuaalisen ja ohjaavan LeanwareMES-ohjelmiston kehittääkseen tuotantonsa digitalisaatiota, laatua ja analytiikkaa.  Lue lisää

    Saatavuus mahdollistaa toimitusvarmuuden

    Turhan usein ostotoiminta muistetaan liian isoista varastonarvoista tai puutteista ja myöhästymisistä. Tähän johtavat epäselvät prosessit ja hajanaiset toimintatavat. Lue lisää

    ABC-luokittelu oston ja hankinnan ohjauksessa

    Kun varastossa on vääriä tuotteita, yrityksellä ei ole mitä myydä tai varaston korkea täyttöaste sekä ostorivimäärä tuottaa tehottomuutta, on tarpeen palataperusasioiden äärelle ja määritellä konkreettiset tavoitteet ostamiselle. Lue lisää