Tietojärjestelmät vastuullisessa toimitusketjussa

Vastuullisuudesta tulee yhä tärkeämpi aihe yrityksille ja kuluttajille. Kilpailukykynsä varmistamiseksi yritykset pyrkivät kasvuun, mutta kasvun on oltava jatkossa kestävää ja kestävyyden läpinäkyvää. Avasimme vastuullisuuden ajankohtaista termistöä ja lähivuosien voimakkaasti kasvavia EU:n raportointivaatimuksia webinaarissamme 14.2.2023.  

Leanware tarjoaa asiakkailleen digitaalisia ratkaisuja, joilla näihin vaatimuksiin on jatkossa mahdollista vastata. Käyttämällä näitä toimitusketjujensa optimointiin ja virtaviivaistamiseen, yritykset voivat vähentää ympäristövaikutuksiaan, lisätä tehokkuutta ja parantaa tulostaan.

Pienempi hiilijalanjälki

Digitalisaatiolla voidaan vähentää toimitusketjujen hiilijalanjälkeä tehostamalla kuljetuksia ja vähentämällä jätettä. Seuraamalla toteutunutta kysyntää, varastotasoja ja ennustettua kysyntää reaaliajassa, yritykset voivat optimoida materiaalivirtoja ja kuljetuksia saatavuuden kärsimättä. Tuotteet varastoidaan siellä missä se on tehokkainta.  Ylimääräiset kuljetukset, polttoaineen kulutus ja päästöt vähenevät. Oikein toteutettuna digitalisaatio poistaa myös tarpeen tulostetuille papereille toimitusketjun tiedon välityksessä.

Lisäksi kehittyneen varastohallinnan avulla voidaan vähentää ylituotantoa ja ylivarastointia. Käyttämällä data-analytiikkaa varastotasojen ja kysyntämallien seuraamiseen yritykset voivat varmistaa, että ne tuottavat, varastoivat ja kuljettavat vain tarvitsemansa tuotteet. Käsittelimme ylivarastointia aiemmin omassa webinaarissa 12.4.2023, jossa kävimme läpi sekä konkreettisia ratkaisumalleja, että yleisiä haittavaikutuksia toimitusketjujen eri osa-alueilla.

Parannettu jäljitettävyys ja läpinäkyvyys

Digitalisaatio parantaa toimitusketjujen jäljitettävyyttä ja läpinäkyvyyttä, jolloin yritysten on helpompi tunnistaa ja käsitellä kestävän kehityksen ongelmia. Käytännön esimerkki ohjelmistoratkaisujen hyödyntämisestä, on raaka-aineiden alkuperän jäljittäminen ja käytettyjen raaka-aine-erien yhdistäminen tuotettuun lopputuote-erään. Kestävän hankinnan varmistamiseksi voidaan tulevaisuudessa myös seurata toimittajien ympäristövaikutuksia ja tehdä tietoisempia päätöksiä toimittajavalinnoissa.

Parempi tehokkuus ja kustannussäästöt

Digitalisaatio auttaa tehostamaan toimitusketjuja, vähentämään kustannuksia ja parantamaan vastuullisuutta. Digitaaliset alustat automatisoivat tuotteiden kotiinkutsut ja toimitustietojen siirrot toimittajalta asiakkaan järjestelmiin. Tilaus- ja toimitustiedot siirtyvät viiveettä toimitusketjun sisällä toimittajien, valmistajien, maahantuojien, myyjien ja loppuasiakkaiden välillä. Nämä kyvykkyydet yhdessä vähentävät manuaalisen syöttämisen tarvetta ja virheriskiä. Virheestä voi seurata väärä toimitus, jonka korjaamiseen tarvitaan toinen toimitus ja tässä tuhlataan koko ketjun resurssit kahdesti.

Järjestelmät tarjoavat reaaliaikaista näkyvyyttä varastotasoista ja kysyntämalleista, jolloin yritykset voivat tehdä tietoisempia päätöksiä hankinnoista, tuotannosta ja kuljetuksista. Sisälogistiikassa järjestelmät automatisoivat tilausmassojen lajittelun lähtöaikojen mukaan aikataulutetuiksi kuljetusreittikohtaisiksi töiksi. Reittikohtaiset työt taas tarjotaan keräävälle operaattorille valmiiksi keräysreiteiksi tai automaatiolle toimeksiannoiksi tuoda kerättäviä tuotteita pakkaajalle.

Kaikki tämä vähentää ylimääräistä liikettä. Kun liikettä ja hukkaa vähennetään, kulutetaan samalla vähemmän energiaa ja polttoaineita. Päästöt laskevat, työntekijän fyysinen sekä henkinen kuormitus vähenevät ja hyvinvointi lisääntyy.

Vastuullisempi toimitusketju

Yhteenvetona voidaan todeta, että meillä on potentiaalia mullistaa toimitusketjun vastuullisuus

  • Parantamalla kuljetusten tehokkuutta
  • Vähentämällä energiankulutusta, päästöjä ja jätettä
  • Parantamalla jäljitettävyyttä ja läpinäkyvyyttä
  • Lisäämällä sisälogistiikan ja tuotannon tehokkuutta ja kustannussäästöjä.
  • Vähentämällä työntekijöiden kuormitusta ja lisäämällä työhyvinvointia.

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä:

Antti Kaunisto

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen saat uusimmat blogikirjoitukset sekä tietoa Leanwaren tapahtumista ja ajankohtaisista asioista suoraan sähköpostiisi.

    Tätä lomaketta suojaa Google reCAPTCHA, ja Googlen tietosuojakäytäntöä ja käyttöehtoja sovelletaan.

    14.3.2024 Tavoitteellinen ostaminen ja ABC-luokittelun hyödyntäminen

    Webinaarissa keskitytään tavoitteelliseen ostoon ja hankintaan sekä siihen, mitkä tekijät ja työkalut tukevat ostamista ja hankintaa. Lue lisää

    Saldonhallinnasta tulokselliseen varastonhallintaan -opas on julkaistu!

    Oppaan luettuasi ymmärrät, miten WMS-järjestelmät tyypillisesti eroavat ERP-järjestelmistä ja mahdollistavat tehokkaamman ja virheettömämmän logistiikan sekä tyytyväisemmät asiakkaat ja työntekijät. Lue lisää

    LeanwareSCM-ohjelmiston tuotekehitysuutisia

    LeanwareSCM-ohjelmisto on saatavilla SaaS-palveluna ja uudet ominaisuudet päivittyvät sinne jatkuvasti. Lue lisää