Miten yritys voi itse vaikuttaa globaalin komponenttipulan aiheuttamiin haasteisiin?

Viimeaikaisten teollisuuden konsultointien myötä on tullut selväksi, että raaka-aineiden ja komponenttien korkeista kustannuksista ja huonosta saatavuudesta on tullut toistaiseksi voimassa oleva tila. Käsillä oleva hankala tilanne globaalisti ei saisi olla este sisäisten prosessien ja työkalujen kehittämiselle, päinvastoin. Monessa yrityksessä huomaa myös, että asian taakse on helppo piiloutua ja esimerkiksi osapuutteiden määrä tuotannossa on ollut merkittävä hukkatekijä jo vuosia aikaisemmin.

Mitä yritys voi omalta osaltaan tehdä asian eteen?

Hankinnan resurssien tulee kohdistua lähes täysin kriittisiin nimikkeisiin ja asioihin, jotka vaativat ongelmanratkaisua. Varmista, että halvoissa nimikkeissä ostoerät ovat riittävän suuret ja tilausprosessi automatisoitu. Huolehdi, että kriittisten nimikkeiden puskurit ovat perusteltuja ja toisaalta riittäviä.

Näkyvyys reaaliaikaiseen tuotannon tilannekuvaan ja sujuva operatiivinen prosessi. Usein myöhässä olevia toimituseriä odotetaan koko organisaation voimin. Ennakkoilmoituksia, puheluita ja sähköpostikyselyitä rahdinkuljettajille, toimittajille, logistiikkaan. Arveluita siitä, koska viikko sitten lähtenyt kuorma on perillä. Fokus on siinä mitä ei voida tehdä, kun pitäisi huolehtia, miten aloituskelpoiset työt tehdään tehokkaasti. Jos tuotannon digitaaliset työkalut ovat kunnossa, kulkee odotettu saapunut toimitus minuuteissa tuotantoon ja työjonot päivittyvät näyttämään uutta prioriteettia.

Muutosten hallinta. Komponenttipulan edessä joudutaan tekemään materiaali- ja komponenttimuutoksia tuotteisiin pakon edessä. Tämä vaatii muutosten jalkauttamiselta uudenlaista dynamiikkaa: tieto päivittyneestä rakenteesta, piirustuksesta, työohjeesta tai vaadittavasta vastaanottotarkastuksesta täytyy saada levitettyä koko toimitusketjuun ja kaikkiin prosesseihin tehokkaasti. Muistinvarainen toiminta, paperiset työkortit ja ohjelappuset tavaranvastaanoton seinällä eivät riitä, kun samanaikaisten muutosten määrä kasvaa riittävästi.

Saatavuushaasteet globaalilla tasolla tulevat varmasti hellittämään jossain vaiheessa. Yllä mainittujen asioiden kehittämisellä saavutettu kilpailuetu ei siinäkään tilanteessa katoa.

Tutustu aiheeseen lisää:

Tero Kankkunen
Digital Factory Concept Owner
Leanware Oy

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen saat uusimmat blogikirjoitukset sekä tietoa Leanwaren tapahtumista ja ajankohtaisista asioista suoraan sähköpostiisi.

    Tätä lomaketta suojaa Google reCAPTCHA, ja Googlen tietosuojakäytäntöä ja käyttöehtoja sovelletaan.

    Toimitusketjun kilpailukyky -tapahtuma 16.5.2024

    Menestystä niittänyt Kilpailukyky-tapahtuma rantautuu jälleen Tampereen messu- ja urheilukeskukseen 16.5.2024 tuoden yhteen sisälogistiikan asiantuntijoita ympäri Suomen. Päivä koostuu aamulla toteutettavista yritysvierailuista ja iltapäivän seminaarista, jossa tutustumme syvällisesti toimitusketjun maailmaan käytännön esimerkkien ja keskusteluiden avulla. Lue lisää
    data-analytiikka

    Toimitusketjun data-analytiikka

    Elisa ostaa Leanware Oy:n vahvistamaan Elisa IndustrIQ -liiketoimintaa 

    Elisa ostaa Leanware Oy:n vahvistamaan Elisa IndustrIQ -liiketoimintaa. Lue lisää

    11.4.2024 Toimitusketjun data-analytiikka

    Webinaarissa käsitellään data-analytiikkaa toimitusketjun näkökulmasta sekä erittäin ajankohtaista tekoälyaihetta. Lue lisää