Viimeaikaisten teollisuuden konsultointien myötä on tullut selväksi, että raaka-aineiden ja komponenttien korkeista kustannuksista ja huonosta saatavuudesta on tullut toistaiseksi voimassa oleva tila. Käsillä oleva hankala tilanne globaalisti ei saisi olla este sisäisten prosessien ja työkalujen kehittämiselle, päinvastoin. Monessa yrityksessä huomaa myös, että asian taakse on helppo piiloutua ja esimerkiksi osapuutteiden määrä tuotannossa on ollut merkittävä hukkatekijä jo vuosia aikaisemmin.
Hankinnan resurssien tulee kohdistua lähes täysin kriittisiin nimikkeisiin ja asioihin, jotka vaativat ongelmanratkaisua. Varmista, että halvoissa nimikkeissä ostoerät ovat riittävän suuret ja tilausprosessi automatisoitu. Huolehdi, että kriittisten nimikkeiden puskurit ovat perusteltuja ja toisaalta riittäviä.
Näkyvyys reaaliaikaiseen tuotannon tilannekuvaan ja sujuva operatiivinen prosessi. Usein myöhässä olevia toimituseriä odotetaan koko organisaation voimin. Ennakkoilmoituksia, puheluita ja sähköpostikyselyitä rahdinkuljettajille, toimittajille, logistiikkaan. Arveluita siitä, koska viikko sitten lähtenyt kuorma on perillä. Fokus on siinä mitä ei voida tehdä, kun pitäisi huolehtia, miten aloituskelpoiset työt tehdään tehokkaasti. Jos tuotannon digitaaliset työkalut ovat kunnossa, kulkee odotettu saapunut toimitus minuuteissa tuotantoon ja työjonot päivittyvät näyttämään uutta prioriteettia.
Muutosten hallinta. Komponenttipulan edessä joudutaan tekemään materiaali- ja komponenttimuutoksia tuotteisiin pakon edessä. Tämä vaatii muutosten jalkauttamiselta uudenlaista dynamiikkaa: tieto päivittyneestä rakenteesta, piirustuksesta, työohjeesta tai vaadittavasta vastaanottotarkastuksesta täytyy saada levitettyä koko toimitusketjuun ja kaikkiin prosesseihin tehokkaasti. Muistinvarainen toiminta, paperiset työkortit ja ohjelappuset tavaranvastaanoton seinällä eivät riitä, kun samanaikaisten muutosten määrä kasvaa riittävästi.
Saatavuushaasteet globaalilla tasolla tulevat varmasti hellittämään jossain vaiheessa. Yllä mainittujen asioiden kehittämisellä saavutettu kilpailuetu ei siinäkään tilanteessa katoa.
Tutustu aiheeseen lisää:
Tero Kankkunen
Digital Factory Concept Owner
Leanware Oy