Keskusliiketoimitukset – puuhaa varastolle ilman katetta?

Pohdin tässä kirjoituksessa keskusvarastotoimituksia ja niihin liittyvää problematiikkaa avaamalla huomioitavia asioita. Yleensä keskusliikkeiden vaatimukset pakottavat kehittämään varaston prosesseja ja tietojärjestelmiä. Nämä vaatimukset kannattaa nähdä kehityksen vauhdittajina, jotka vievät kaikkia varastotoimintoja eteenpäin.

Miksi keskusliikkeet asettavat niin paljon vaatimuksia tavarantoimittajille? Miksi saapuvat toimitukset pitää olla pakattuna ja merkittynä oikein ja ASN-tiedot sähköisesti toimitettuna? Keskusliikkeen varaston läpi menee valtavat volyymit ja kymmeniä tuhansia eri tuotteita. Jos tuotteen tai tilauksen tunnistamiseksi joudutaan tekemään selvittelyä, vastaanottoalue siltä osin pysähtyy hetkeksi ja virheriski kasvaa. Väärät pakkaustavat (esim. kertakäyttölavat tietyissä paikoissa) aiheuttavat lisätyötä ja hidastavat prosessia. Keskusliikkeet haluavat tehdä omasta toiminnastaan mahdollisimman tehokasta. Keskusliikkeet eivät halua lähettäjälle ylimääräistä työtä ja kustannuksia, vaan toimitusketjun pitää toimia virtaviivaisesti kaikkialla. Tällöin tavarantoimittajan prosessien ja tietojärjestelmien pitää tukea myös keskusliikkeiden vaatimuksia.

Prosessien ja järjestelmien hiominen tukemaan keskusliikevaatimuksia ei ole suoraviivainen ja yksiselitteinen temppu. Ensinnäkin keskusliikkeiden vaatimukset voivat erota yksityiskohdissa toisistaan. Projektin helppo osa on saada SSCC:t ja DESADV:t teknisesti toimimaan. Mielenkiintoinen optimointiongelma syntyy toimitustavan ja toimitettavien nimikkeiden kombinaatiosta.

Lähtökohtaisesti keskusliikkeillä on kolme toimitustapaa: suoraan myymälään, terminaalitoimitus ja toimitus keskusvarastoon. Tilauksen toimitustapa, nimikemäärä ja nimikkeiden volyymi vaikuttaa siihen, millä prosessilla (esim. ryhmäkeräily, lavakeräily, kollikeräily, kokolava) keräily kannattaa tehdä. Tietty prosessi voi toimia erittäin tehokkaasti toisessa varastossa, ja hiukan erilaisella nimikevalikoimalla voi sama prosessi näyttää sähläämiseltä.

Joskus näkee ratkaisuja, joissa keskusliiketoimitukset ovat yhden tai kahden tekijän takana. Prosessi koostuu paperilapuilla tapahtuvasta keräilystä ja erillisestä keskusliikekäsittelystä, jossa materiaali tarroitetaan, mahdollisesti pakataan uudelleen, ja tiedot syötetään erilliseen järjestelmään. Prosessi on kallis ja haavoittuva. Usein näissä tapauksissa tulee mieleen kysymys, tehdäänkö keskusliiketoimituksilla vain liikevaihtoa ilman katetta?

Meillä Leanwarella on kyky auttaa sinua analysoimaan varastosi tehokkuus ja prosessien järkevyys. Mikäli varaston prosessit ja keskusliiketoimitukset askarruttavat, ota meihin yhteyttä. Olemme sisälogistiikan kärkiosaaja Suomessa.

Elisa IndustrIQ Finland Oy

010 8433 000
info@elisaindustriq.com

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen saat uusimmat blogikirjoitukset sekä tietoa Leanwaren tapahtumista ja ajankohtaisista asioista suoraan sähköpostiisi.

    Tätä lomaketta suojaa Google reCAPTCHA, ja Googlen tietosuojakäytäntöä ja käyttöehtoja sovelletaan.

    Blogi

    Asiakascase: LeanwareMESin käyttöönotto 4 kuukaudessa

    Teollisuudessa toimiva asiakasyrityksemme hankki Leanwarelta visuaalisen ja ohjaavan LeanwareMES-ohjelmiston kehittääkseen tuotantonsa digitalisaatiota, laatua ja analytiikkaa.  Lue lisää

    Saatavuus mahdollistaa toimitusvarmuuden

    Turhan usein ostotoiminta muistetaan liian isoista varastonarvoista tai puutteista ja myöhästymisistä. Tähän johtavat epäselvät prosessit ja hajanaiset toimintatavat. Lue lisää

    ABC-luokittelu oston ja hankinnan ohjauksessa

    Kun varastossa on vääriä tuotteita, yrityksellä ei ole mitä myydä tai varaston korkea täyttöaste sekä ostorivimäärä tuottaa tehottomuutta, on tarpeen palataperusasioiden äärelle ja määritellä konkreettiset tavoitteet ostamiselle. Lue lisää