Tämän kirjoituksen taustalla on esitys minkä pidin Logy Conferencessa 11.2. Sain esityksen pohjalta useita yhteydenottoja, joten ajattelin, että suomalaiselle sisälogistiikalle voisi olla hyötyä, jos jakaisin asian blogi-kirjoituksen muodossa.
Esityksen idea oli kertoa mitä teemme asiakkailla niin hyvin, että meidät on valittu Vuoden 2015 Logistiikkayritykseksi. Palkintovaliokunta totesi perusteluissaan mm., että ”Tuotteilla saavutettu tehostamispotentiaali on ollut poikkeuksetta merkittävä.” ja ”Lähestymistavassa asiakasprojekteihin ominaista on olemassa olevien prosessien kyseenalaistaminen ja haastaminen.”
Meidän tekemisessä korostuukin prosessien revoluutio. Heikkoa prosessia ei kannata digitalisoida, koska sen jälkeen se olisi edelleen heikko prosessi, joka aiheuttaa isoja kustannuksia hukan muodossa. Logy Conferencen paneeli puhui samasta asiasta: Paneelissa käytiin keskustelua siitä miten iso kuva voi unohtua, jos keskitytään inkrementaaliseen kehitykseen. Samoin paneeli kertoi miten digitaalisuudella mahdollistetaan disruptiivinen kehitys. Me pyrimme asiakasprojekteissa disruptiivisuuteen, revoluutioon: Asiat tehdään uudella tavalla, nopeammin, virheettömästi, radikaalisti lyhyemmällä läpimenoajalla ja paljon vähemmällä työmäärällä.
Kaiken kehityksen avain on mittaaminen ja analysointi. Kokemuksemme mukaan sisälogistiikan mittaaminen on Suomessa kirjavaa. Toki logistiikka on eri paikoissa erilaista, jolloin tehokkuusvertailut eri varastojen kesken ovat haastavia, mutta mittarit ovat logistiikan kehityksen kannalta olennaisia. Tärkeimmät mittarit ovat saldo- ja keräilytarkkuus (molemmat 99%) sekä varaston riviteho. Riviteho lasketaan jakamalla kaikki toimitetut rivit varaston kokonaistyömäärällä. Yleinen virhe on laskea riviteho ainoastaan keräilytyöllä. Miksi kokonaistyömäärä? Koska jokainen varaston tehtävä tähtää siihen, että sieltä toimitetaan jotain ulos. Tämän ajatuksen perusteella muut toimet (vastaanotto, varastointi, inventointi…) ovat ainoastaan toimitusta avustavia tekijöitä, jotka kuitenkin pitää laskennallisesti kohdistaa toimituksen tehokkuuteen.
Prosessien revoluutiossa lean-filosofian mukaisen hukan tunnistus on kaiken lähtökohta. Yleisiä hukkia sisälogistiikassa ovat esimerkiksi saldovirheet, etsiminen, varastosiirrot ja inventointi. (Haaste: miksi inventointi on mielestämme hukkaa?) Hukka on vaarallista, koska yleensä hukan tekeminen näyttää tehokkaalta ja touhukkaalta!
Selkeitä älykkään prosessin tunnusmerkkejä ovat seuraavat:
Edellä esitetyissä asioissa Leanware on hyvä tai jopa erinomainen ja sen vuoksi voitimme Vuoden 2015 logistiikkayritys –palkinnon.