Tavoitteellinen ostaminen

Jotta hankinta- ja ostotoimi tukevat yritysten strategisia tavoitteita, on ennakointi avainasemassa. Tällä vältetään useita sellaisia tilanteita, joissa ongelmissa reagoidaan vasta siinä vaiheessa, kun ne paljastuvat. Kun toimintaa tehdään proaktiivisesti ennakoiden, vältytään resurssitehottomalta ”tulipalojen sammuttelulta”.

Tavoitteellisella ostamisella varmistetaan tuotteiden hyvä saatavuus samalla kun pidetään huoli siitä, että varastoon ei sitoudu liikaa vaihto-omaisuutta. Varaston täydentäminen tulee tehdä tehokkaasti ja järkevissä toimituserissä. Ostotoiminnan tavoitteena on hallita yrityksen kuluja ja vaihto-omaisuutta. On hyvä muistaa, että jokainen ostossa säästetty euro vaikuttaa suoraan tulokseen.

Koska tavoitteellisen ostamisen keskiössä ovat strategiset tavoitteet ja arvontuottaminen, on tärkeää seurata niiden toteutumista sekä ennakoidamtulevaa. Huolella määriteltyjen mittareiden avulla onnistumiset tehdään näkyväksi ja löydetään tärkeitä kehityskohtia.

Tyypillisiä hankinnan ja oston mittareita ovat:

  • Kustannukset (kustannussäästöt)
  • Toimitusvarmuus
  • Saatavuus
  • Varaston kiertonopeus
  • Hintaindeksit
  • Saapumisrivien lukumäärä
  • Laatupoikkeamat , ympäristövastuu

Mittareiden avulla pyritään siihen, että pääomaa ei sidota liikaa varastoon, asiakkaat saavat tarvitsemansa tuotteet, raaka-aineet sekä komponentit oikea-aikaisesti ja että kaikki toiminta on kustannustehokasta.

Huipputuloksen edellytykset ovat olemassa, kun ensin asetetaan tavoitteet ristikkäisille tunnusluvuille (varaston arvo, työmäärä, saatavuus) ja tämän jälkeen lasketaan ohjaus, joka johtaa näihin tavoitteisiin. Ohjelmisto ja analytiikka mahdollistavat sen, että tuloksellinen ostaminen on mahdollista. Kun tavoitteet on asetettu, niin ohjelma toteuttaa ohjausmallia kohti tavoitteiden toteutumista.

Lue lisää oston ja hankinnan kehittämisestä Oston ja automatisoinnin oppaasta! 

Case Helkama-auto Oy: osto sujuvaksi ja työmäärään selkeä vähennys

Lähtötilanne: Projektissa lähdettiin hakemaan muutosta ostamisen kulttuuriin. Varaosia haluttiin ostaa enemmän kerralla ja harvemmin, ja näin parantaa kannattavuutta. Prosessissa haettiin ostoerien optimointia eli ostotilausrivien selkeää vähenemistä sekä työmäärän vähentämistä niin ostossa kuin varastossakin.

Ratkaisu: Leanwaren oston ja hankinnan ohjelmiston avulla haluttiin sujuvoittaa Helkama-auto Oy:n koko osto- ja varastotoimintaa sekä parantaa merkittävästi keskeisiä toimitusketjun hallintaan liittyviä tunnuslukuja

Katso tulokset!

Ota yhteyttä

Tom Karlsson

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen saat uusimmat blogikirjoitukset sekä tietoa Leanwaren tapahtumista ja ajankohtaisista asioista suoraan sähköpostiisi.

    Tätä lomaketta suojaa Google reCAPTCHA, ja Googlen tietosuojakäytäntöä ja käyttöehtoja sovelletaan.

    Toimitusketjun kilpailukyky -tapahtuma 16.5.2024

    Menestystä niittänyt Kilpailukyky-tapahtuma rantautuu jälleen Tampereen messu- ja urheilukeskukseen 16.5.2024 tuoden yhteen sisälogistiikan asiantuntijoita ympäri Suomen. Päivä koostuu aamulla toteutettavista yritysvierailuista ja iltapäivän seminaarista, jossa tutustumme syvällisesti toimitusketjun maailmaan käytännön esimerkkien ja keskusteluiden avulla. Lue lisää
    data-analytiikka

    Toimitusketjun data-analytiikka

    Elisa ostaa Leanware Oy:n vahvistamaan Elisa IndustrIQ -liiketoimintaa 

    Elisa ostaa Leanware Oy:n vahvistamaan Elisa IndustrIQ -liiketoimintaa. Lue lisää

    11.4.2024 Toimitusketjun data-analytiikka

    Webinaarissa käsitellään data-analytiikkaa toimitusketjun näkökulmasta sekä erittäin ajankohtaista tekoälyaihetta. Lue lisää