Kun varastossa on vääriä tuotteita, yrityksellä ei ole mitä myydä tai varaston korkea täyttöaste sekä ostorivimäärä tuottaa tehottomuutta, on tarpeen palata perusasioiden äärelle ja määritellä konkreettiset tavoitteet ostamiselle. Leanwaren oston ja hankintatoimen ohjauksen ytimessä on ABC-luokittelu.
ABC-analyysin avulla varastoitavat tuotteet luokitellaan tarpeen mukaisesti. Analyysin jälkeen lasketaan ihannekierto ABC-luokittain huomioiden varastointi- ja ostorivin työkustannukset. Lähes poikkeuksetta nimikejakauma noudattaa 80/20-sääntöä, eli 80 % rahasta tulee 20 % nimikkeistä.
Nimikkeiden ABC-jaottelun jälkeen asetetaan luokkakohtaiset tavoitteet ja aletaan ostaa niiden mukaisesti. Kun tuotteiden menekit muuttuvat, päivittyvät myös niiden ostoerä ja tilauspiste automaattisesti. Suurin osa nimikemassasta on automatisoitavissa, jolloin oston työmäärä vähenee merkittävästi. Tällöin yläluokkien nimikkeiden tarkkaan ohjaukseen jää enemmän aikaa ja poikkeamat saadaan näkyviksi riittävän ajoissa.
Lähtötilanne: MLE halusi kehittää toimittaja- ja nimikehallintaa samalla mahdollistaen varastoarvojen, nimikkeenohjauksen, tuotannon palvelutason, tuotepolitiikan, mittaristojen seurattavuuden sekä hankintaparametrien parantamisen. Aiemmat toimintatavat eivät olleet riittävän moderneja, jotta tämä kaikki olisi mahdollistunut.
Ratkaisu: Yhteistyö aloitettiin Leanwaren kanssa Prestudy-analyysillä. Hankintaosaston osaamista lisättiin ABC-logiikan, nimikkeistön analysoinnin, ohjausparametrien sekä nimikesuunnittelun koulutuksella. Tämän jälkeen käyttöön otettiin LeanwareSCM-ohjelmisto sekä raportointiin liittyvät Power BI -mittarit.
Katso tulokset!