Turhan usein ostotoiminta muistetaan liian isoista varastonarvoista tai puutteista ja myöhästymisistä. Tähän johtavat epäselvät prosessit ja hajanaiset toimintatavat. Hankinnan ja ostamisen tulisi aina lähteä liikkeelle strategisesta näkökulmasta ja tavoitteena on luoda yritykselle kilpailuetua.
Arvonluonti ei keskity kuitenkaan vain yritysten kustannusten vähentämiseen, vaan tärkeää on myös huomioida tuotteiden laadun ja saatavuuden kehittäminen. Näin mahdollistetaan tavoitteellinen ostaminen ja tuotetaan arvoa kaikille osapuolille: omalle organisaatiolle, asiakkaille sekä sidosryhmille.
Saatavuudella tarkoitetaan yksinkertaisuudessaan sitä, että sitä mitä on päätetty varastoida, löytyy todella myös yrityksen varastosta. Kun tuotteiden saatavuus on kunnossa, niin hyvä toimitusvarmuus ja huippunopea toimitus mahdollistuvat ja palvelutaso paranee. Seuranta on tärkeää koko toimitusketjun osalta aina sisään tulevasta tavarasta ja toimittajista lähteviin tavaroihin sekä asiakkaisiin asti.
Toimitusvarmuus sekä -aika ovat olennaisessa osassa kilpailukykyä, kun asiakas tekee valintoja sen perusteella, milloin hän saa tuotteen käyttöönsä. Nämä vaikuttavat suoraan asiakastyytyväisyyteen. Asiakas voi optimoida tuotantoprosesseja ja välttää seisokkeja, kun voi luottaa saamaansa tietoon tilattujen raaka-aineiden tai komponenttien saapumisesta. Yritys, joka pystyy tarjoamaan paremman toimitusvarmuuden ja nopeammat toimitukset kuin kilpailijansa, saavuttaa tärkeää kilpailuetua markkinoilla. Toisaalta taas heikko toimitusvarmuus vahingoittaa yrityksen mainetta ja brändiä johtaen menetettyihin myyntituloihin.
Opas sisältää tietoa oston tavoitteista, abc-luokittelusta oston ja hankinnan ohjauksessa, ylivarastojen purusta toimituskuluja nostamatta ja saatavuudesta. Pääset myös tutustumaan case-esimerkkeihin referenssien muodossa. Lataa opas!
Lataa opas!