Tämän päivän varastoja haastaa erityisesti neljä asiaa: tuotteiden ja niiden varianttien määrän kasvu, tilausten rivimäärien pieneneminen, globaalin ja lokaalin kilpailun kiristyminen ja osaavan henkilöstön saatavuuden heikkeneminen – ja kaikki vielä samaan aikaan. Pystyäkseen kehittämään varastonsa kilpailukykyä on siis jatkuvasti parannettava juoksua sekä työnteon tehokkuudessa että työnteon mielekkyydessä. Millä keinoin tätä tehdään?
Keinovalikoiman yksi uusimmista ja mielenkiintoisimmista mahdollisuuksista on varastotyön pelillistäminen. Pelillistämisessä varastoympäristöön tuodaan peleistä tuttuja elementtejä kuten visualisoituja tavoitetasoja, saavutuksia ja virtuaalihahmoja yhdistettynä etenemisen seurannan palkitsevaan ja kilpailulliseen dynamiikkaan. Eikö siis riitä, että pelit koukuttavat vapaa-ajalla, pitääkö ne nyt tuoda työelämäänkin?
Kyllä pitää, mikäli pelillistäminen lisää työnteon tehokkuutta ja mielekkyyttä. Sitä me Leanwarella olemme nyt alkaneet tutkia. Saksassa ensimmäiset tutkimukset pelillistämisen vaikutuksista sisälogistiikassa on jo tehty ja saatu kiinnostavia tuloksia, mutta pelillistämisen ratkaisuja ei alan suurimmilla LogiMAT-messuilla Saksassakaan vielä nähty. Me aloitimme vuosi sitten pelillistämisalustan ideoinnin ja nyt olemme ensimmäisen kokeilun kanssa tutkimassa sen vaikutuksia todellisessa ympäristössä. Leanwaren varastonhallintajärjestelmää LeanwareWMS:ää käyttävä ALSO Finland kokeilee pelillistämisalustaamme marraskuun ajan logistiikkakeskuksessaan Pirkkalassa.
Aloitus oli lupaava. Pelillistämiskokeilun kick off -tilaisuudessa ALSOn varastotyöntekijät kysyivät aktiivisesti muun muassa työturvallisuuden huomioinnista, ettei pelillistäminen saa työntekijöitä tekemään kiireellä tai laadun kustannuksella. Sekin kiinnosti, ovatko eteneminen ja saavutukset katseltavissa vain itselle vai muillekin. Vastaukset tyydyttivät; laadusta ei tingitä, pelillistäminen on vain itseä varten ja siihen osallistuminen on vapaaehtoista. Ilahduttavaa oli, että pelillistämistä kyseltiin käyttöön myös toiminnoissa, joita ei pelillistämiskokeilun piiriin nimetty. Kysyntää virikkeille siis on.
ALSO Finland lähti kokeiluun mukaan halutessaan kokeilla uusimpia työvälineinnovaatioita, joilla mahdollistaa asiakkaille nopeampaa palvelua ja henkilöstölle mielekkyyttä.
”Kaikki nykyajan keinot, joissa hyödynnetään dataa asiakkaiden ja työntekijöiden eduksi kiinnostaa. Pelillistäminen on logistisessa ympäristössä mielenkiintoinen idea.” kuvasi ALSOn varastopäällikkö Joni Viikki innostustaan aiheesta.
Käytännössä vaikutuksia seurataan kolmella tavalla: kyselyillä varastotyöntekijöille ennen ja jälkeen kokeilun, kyselyillä varaston työnjohdolle samoissa ajanhetkissä sekä suoriutumisdatalla; miten tehokasta työskentely kokeilun aikana on ollut verrattuna aikaan ennen kokeilua. Paitsi vaikuttavuuden arviointia, saamme kokeilusta myös arvokasta kokemusta ja palautetta sen kehittämiseksi eteenpäin.
Sen tiedämme jo ennalta, että kaikkia pelillistäminen ei motivoi: osa meistä innostuu palkinnoista, pisteistä ja leveleistä, mutta osaa ne eivät voisi vähempää kiinnostaa. Ei kuitenkaan kannata ummistaa silmiä pelillistämisen mekanismeille, jotka ovat yllättävän läsnä meidän jokaisen elämässämme jo nyt. Käytät ehkä aktiivisuusranneketta, joka kannustaa kävelemään vielä 10 minuuttia saadaksesi päivän tavoitteen täyteen. Keskität ehkä ostoksiasi saadaksesi bonus- tai plussapisteesi kertymään seuraavalle tasolle ja edut laulamaan. Saavutukset ja palkinnot ohjaavatkin usein ihan huomaamattamme toimintaamme ja performanssiamme. Miksei sama toimisi siis myös varastossa. Pian se nähdään! 😊