Janne Viinikkala (22.8.2017) kirjoitti blogissa “Taloussanomat: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat”, mitä vaatimuksia kiristyvä kilpailu verkkokauppaliiketoiminnassa asettaa sisälogistiikalle. Kyseisestä blogista on tähän lyhyesti tiivistetty verkkokaupan vaatimukset sisälogistiikassa:
Tässä kirjoituksessa pureudun yksityiskohtaisemmin, millä kahdella tehokkaalla toimintatavalla pystytään parhaiten vastaamaan näihin vaatimuksiin.
Dynaamisessa varastoinnissa tuotteella ei ole kiinteää aktiivi- tai reservipaikkaa. Varastonohjausjärjestelmä (WMS) laskee aina hyllytyshetkellä tuotteille oikean tyhjän paikan. Järjestelmä tietää aina tarkalleen, missä tuotteet sijaitsevat sekä missä varastopaikoissa on tilaa.
Verkkokauppojen suuri tuotteiden määrä ja nopea tuotteiden vaihtuvuus aiheuttavat sen, että varastoa ei voi ohjata tehokkaasti kiinteillä varastopaikoilla.
Verkkokaupan logistiikassa ominaista ovat pienet tilaukset. Ryhmäkeräys on yleensä paras ratkaisu ohuen materiaalivirran toimittamiseen tehokkaasti. Ryhmäkeräyksessä kerätään useampaa tilausta kerrallaan samalla keräyslenkillä, jolloin keräysteho saadaan moninkertaiseksi. Kerralla kerättävä mahdollinen tilausmäärä riippuu käytettävästä keräysalustasta ja tilausten koosta.
Jo näillä kahdella tehokkaalla toimintatavalla saadaan suuri vaikutus verkkokaupan varaston kokonaistehokkuuteen, virheettömyyteen sekä toimitusvarmuuteen. Näen, että nämä ydintoiminnot ovat elinehto kilpailukykyiselle verkkokaupan logistiikalle.
Joni Ihalainen
Tuotepäällikkö,WMS
Leanware Oy