Taloussanomat (19.8.2017) kirjoittivat Deloitten tutkimuksesta liittyen vähittäiskauppaan, //www.is.fi/taloussanomat/art-2000005331379.html. Artikkeli on kovaa faktaa ja suomalaisesta näkökulmasta kovin ikävää luettavaa. Artikkelin ilmiöitä kannattaa tarkastella myös sisälogistiikan silmälasit päässä.
”Kilpailussa pärjääminen vaatii ennen kaikkea ainutlaatuisia tuotteita.”
Logistiikassa tämä tarkoittaa 1) varastoitavien eri nimikkeiden määrän kasvua ja 2) pienempiä vastaanottoeriä. Tämä asettaa kiristyviä vaatimuksia varastotilan hallinnalle (enemmän nimikkeitä samalle kuutiomäärälle), sekä ehdottomasti kykyä tarkkaan ja varmaan varastointiin ja keräilyyn. Ainutlaatuisten tuotteiden etsiminen vaikuttaa ehkä myös verkkokaupan rivimäärän laskuun. Yhä useammin kuluttaja ostaa vain yhden tuotteen (huomaa vaikutus sisälogistiikan kustannuksiin). Sisälogistiikan kompleksisuus kasvaa, jolloin varasto-ohjauksen pitää kehittyä.
”Kilpailussa pärjääminen vaatii elämyksellistä asiakaskokemusta.”
Kukaan ei halua odottaa tilaustaan kolmea päivää. Yksikään asiakas ei halua yhtään väärää toimitettua tuotetta. Verkkokauppiaan painajainen on virheellisten tai myöhästyneiden tilausten some-postaukset verkkokaupan facebook-sivuilla. Logistiikalta odotetaan 100 %:sta suoritusta sekä verkkokaupassa että B2B-kaupassa. Kehittyneellä ohjauksella voidaan vaikuttaa sekä keräilylaatuun että saldovarmuuteen (ei myydä ei-oota). Nuo tunnusluvut eivät toteudu perinteisellä ERP + paperi-ohjauksella, vaan vaaditaan error-proofing:ia ja järjestelmä ohjattuja prosesseja. Lisäksi tehokkuudella voidaan siirtää clousing-aikaa useita tunteja.
”Kaiken ytimessä on yhä kiristyvä kilpailu asiakkaista, kun internetin myötä tarjonta vaikuttaa loputtomalta ja hintavertailu on vaivatonta.”
Suomalaisten kauppojen ostoerät ovat globaalissa mittapuussa varsin vaatimattomia. Tämän vuoksi suomalaisten ostohinnat eivät todennäköisesti ole paremmat kuin esimerkiksi saksalaisella kaupalla. Sisälogistiikan tehokkuuteen voidaan taas vaikuttaa. Onko saapuva tavaravirta viritetty vastaanottamaan ohutta materiaalivirtaa tehokkaasti? Onko keräily-pakkaus-lähetys -prosessi viritetty perinteiseen tukkukauppaan vai lähteekö keskimäärin 1,7 rivin tilaus ulos kustannustehokkaasti? Kustannusjahti ja katteiden kaventuminen tulee myös muuttamaan jakelua. Välikädet jäävät pois ja taas varaston pitää olla ketterämpi.
Digitalisaatio muuttaa maailmaa nopeammin kuin kuvittelemmekaan. Materiaalivirrat ohenevat ja tehokkuus- ja laatuvaatimukset kasvavat. Me suomalaiset olemme selkeästi jäljessä Saksaa ja Ruotsia sekä varastojärjestelmissä että varastoautomaatiossa, mikä heikentää asemaamme globaalissa kuluttajakaupassa. Me leanwarelaiset voimme auttaa niissä molemmissa.
Ps. Deloitten oma uutinen on täällä //news.cision.com/fi/deloitte/r/tutkimus–vahittaiskaupan-halpaketjut-jyraavat-maailmalla—miten-kay-suomalaisten-,c2171392. (21.1.2017)