Esimerkkejä edelläkävijöistä

3.12.2019

Kauppa on monella mittarilla Suomen suurin toimiala. Megatrendit digitalisaatio ja automatisaatio ovat myös kaupan alalla keskeisessä roolissa tehostettaessa toimintaa. Kansainvälisen kilpailun kiristyessä esimerkiksi logistiikan digitaitojen merkitys korostuu. Millä reseptillä menestyjien joukkoon pääsee mukaan? In the end kysymys on aina samasta asiasta: oletko muutosta seuraamassa vai sitä tekemässä? Muutoksen tekijät ovat edelläkävijöitä, jotka haastavat itseään ja […]

Read more ...


Panostus sisälogistiikkaosaamisen tulevaisuuteen

22.11.2019

Leanware jalkautui tänä syksynä sisälogistiikan opetusta tarjoaviin oppilaitoksiin kolmesta erillisestä luentokerrasta muodostuneella oppilaitoskiertueella. Kiertue käynnistyi Tampereelta 25.9., eteni Kotkan kautta 16.10. ja huipentui Jyväskylään 4.11. Ajatus oppilaitoskiertueesta syntyi viime vuoden loppupuolella, kun päätimme joululahjana asiakkaillemme sijoittaa logistiikan alan tulevaisuuden osaamiseen. Tampereella kiertueen ensimmäisellä luennolla Tredun opiskelijat pääsivät tarkastelemaan sisälogistiikan prosessia Pekka Saarelaisen johdolla. Luennolla esiteltiin […]

Read more ...


Investointirohkeus luo mahdollisuuksia

12.11.2019

Kotimainen satamatoiminta kehittyy jatkuvasti. Hyviä esimerkkejä kehityksestä ovat mittavat investoinnit, kansainvälisessäkin vertailussa harvinaiseen, Itämeren sellukeskukseen Mussalossa sekä Porin sataman laituri- ja varastoalueuudistukseen. Molempien hankkeiden taustalla ovat kasvavat liiketoimintavaatimukset ja kilpailu, joiden vuoksi toimintaa on kyettävä uudistamaan ja tehostamaan. Globaalisti epävarmassa taloustilanteessa, mikä heijastuu vahvasti myös satamiin, logistiikan keskeisinä solmukohtina, antavat rohkeat ja oikein perustellut investoinnit […]

Read more ...


Pelillistämisestä performanssia sisälogistiikkaan

8.11.2019

Tämän päivän varastoja haastaa erityisesti neljä asiaa: tuotteiden ja niiden varianttien määrän kasvu, tilausten rivimäärien pieneneminen, globaalin ja lokaalin kilpailun kiristyminen ja osaavan henkilöstön saatavuuden heikkeneminen – ja kaikki vielä samaan aikaan. Pystyäkseen kehittämään varastonsa kilpailukykyä on siis jatkuvasti parannettava juoksua sekä työnteon tehokkuudessa että työnteon mielekkyydessä. Millä keinoin tätä tehdään? Keinovalikoiman yksi uusimmista ja […]

Read more ...


Oletko sinä digijarru?

30.10.2019

Suomi on jäänyt Saksasta ja Ruotsista jälkeen digitalisaation ja automaation kehityksessä. Useat eri lähteet osoittavat tämän. Suomessa investoidaan digitalisaatioon ja automaation vain puolet siitä mitä tärkeimmissä kilpailijamaissa. Edelläkävijät Suomessa investoivat onneksi hyvin ja samalla oppivat sekä strategisesti että käytännössä digitalisaatiosta ja automaatiosta. Kokemukseni mukaan digijarruilla on kaksi syytä. Ensimmäinen syy korostaa riskejä (esimerkit ovat raflaavia) […]

Read more ...


Keskusliiketoimitukset – puuhaa varastolle ilman katetta?

20.8.2019

Pohdin tässä kirjoituksessa keskusvarastotoimituksia ja niihin liittyvää problematiikkaa avaamalla huomioitavia asioita. Yleensä keskusliikkeiden vaatimukset pakottavat kehittämään varaston prosesseja ja tietojärjestelmiä. Nämä vaatimukset kannattaa nähdä kehityksen vauhdittajina, jotka vievät kaikkia varastotoimintoja eteenpäin. Miksi keskusliikkeet asettavat niin paljon vaatimuksia tavarantoimittajille? Miksi saapuvat toimitukset pitää olla pakattuna ja merkittynä oikein ja ASN-tiedot sähköisesti toimitettuna? Keskusliikkeen varaston läpi menee […]

Read more ...


Ydinprosessien kehittäminen: Varaston tehokkuus ja mittarointi

10.7.2019

Tiedätkö varastosi tehokkuuden? Varaston tehokkuuteen ja laatuun vaikuttaa hyvin moni asia, kuten nimikkeiden määrä, tilausten määrä ja koko, tuotteiden koko ja käsiteltävyys, ja moni muu tekijä. Nämä seikat nostetaan usein jalustalle ja niillä selitetään oman varaston tehottomuutta vertailuryhmässä. Nimikkeiden erilaisuus voi selittää 20-30 % tehoeroista, kun verrataan vastaavan tyyppiseen varastoon. Se ei kuitenkaan selitä moninkertaisia […]

Read more ...


Satamat käännekohdassa

17.6.2019

Viime- ja lähivuosien tapahtumat tarkoittavat useita muutoksia satamaoperaattoreille: kotimaiset jätti-investoinnit luovat uusia mahdollisuuksia rohkeille ja kykeneville toimijoille. Näillä suurilla materiaalivirroilla on painoarvoa operaattoreiden välisessä kilpailussa. Ne määrittävät osittain kilpailua myös pienemmistä, mutta silti merkittävistä tavaravirroista. Operaattorin näkökulmasta erikoistuminen ja/tai toiminnan skaalaedut näyttävät olevan voittavia valtteja. Silti tällöinkään ei ole varaa antaa vanhentuneiden tai prosessien kehittämistä […]

Read more ...


Robotin askeleita oppipolulla

17.4.2019

Siiri aloitti oppipolkunsa Würthin logistiikkakeskuksessa syyskuussa kuten kuka tahansa syksyn tulokas. Ohjelmaan kuului työkokeilua, tutustumista henkilöstöön ja perehtymistä Würthin tuotteisiin. Kovin puheliaaksi Siiri ei osoittautunut, eikä lähtenyt mukaan lounastauoille lainkaan. Ihmekös tuo, robotti kun on. Robotti onkin parhaimmillaan rutiinityössä, missä se tekee työtä väsymättömästi kellon ympäri. Automaatio on oleellinen osa tämän päivän logistiikkaa ja sen […]

Read more ...


Tuotannon kehityksen este: linjavarasto

20.12.2018

Nyt vihdoinkin Suomen tehtaissa tilauksia on niin paljon, että tuotantokapasiteetti kaipaa nostoa. Usein ollaan tilanteessa, että yhdeltä linjalta pitää saada enemmän läpimenoa, nostaa joustavuutta ja parantaa laaduntuottokykyä (RFT). Vaatimukset materiaalihallinnalle kasvavat samalla. VTT:n mukaan: ”Tyypillisessä tehtaassa osien ja komponenttien kuljetukseen osallistuu 25 prosenttia työntekijöistä, tehtaan lattiapinta-alasta on käytössä 55 prosenttia ja tuotantoajasta siihen kuluu 87 […]

Read more ...