Tuotannon materiaalivirrat – Industry 4.0

21.2.2017

Erilaisten Industry 4.0 –visioiden mukaan tulevaisuuden tehtaan pitää valmistaa massaräätälöityjä tai yksilöllisiä tuotteita. Automaation ja ihmisten sulavana yhteistyönä. Nopeasti, virheettömästi ja luonnollisesti kustannustehokkaasti. Kasvavat ja nopeutuneet kehitystarpeet huomioiden. Visioiden tavoitteet eivät kuitenkaan ole utopiaa: Suomessa on jo nyt muutamia huipputehtaita, jotka ovat pitkällä tuotannon digitalisaation hyödyntämisessä. Hyvä esimerkki huipputehtaasta on mm. AGCO Powerin moottoritehdas Linnavuoressa.

Mitä Industry 4.0 aiheuttaa materiaalivirroille?

Yksilölliset tai massaräätälöidyt tuotteet vaativat aiempaa enemmän hallittavia nimikkeitä ja toisaalta ohuempia materiaalivirtoja. Edellä mainitut tekijät nostavat logistiikan kompleksisuutta hurjasti. Tällöin materiaalilogistiikan merkitys tuotannon menestystekijänä kasvaa entisestään. Nykyään tuotantohäiriöistä 30-45 % on materiaaliongelmia – väärä tai viallinen osa, osapuute tms. Tämän vuoksi on hyvä pohtia, mitä tapahtuu tuotantohäiriöiden määrälle, jos hallittavien nimikkeiden sekä vastaanottotapahtumien määrät kasvavat nopeasti 30 %? Huipputehtaat varautuvat logistiikan kompleksisuuden nousuun ja se näkyy varastoautomaation ja varastonhallintajärjestelmien (WMS) boomina. Nämä yritykset tietävät, että vanhat temput eivät päde uudessa tilanteessa.

Industry 4.0 ja logistiikan prosessit

Tulevaisuudessa lähetyksiä saapuu useammin ja pienimpinä määrinä. Tällöin vastaanotossa vaaditaan enemmän tarkkuutta ja tehokkuutta. Päinvastaisista tavoitteista huolimatta yhä enemmän materiaalia ostetaan tietylle työlle. Materiaalin virtausta toimittajalta tilaajalle tehostetaan ASN-sanomilla (mitä nimikettä saapuu, missä lähetysyksikössä) sekä etukäteen määritellyillä pakkaustavoilla. Tilaaja määrittelee etukäteen mihin pakkaukseen materiaali pakataan. Ideana on, että valittu pakkaus (esim. lava, muovilaatikko) palvelee tilaajaa kokonaisvaltaisemmin. Materiaalia ei tarvitse vastaanotossa tai keräilyssä lempata. Ideaaliprosessissa saapuva materiaali puretaan muovilaatikoissa kuljettimelle, kuljettimessa oleva RFID- tai viivakoodilukija lukee tunnisteen ja lähettää ERP:iin sanoman tavaran saapumisesta. Varastointi tapahtuu automaattisesti.

Tulevaisuuden vaatimukset ja perinteinen toimintamalli varastoinnissa eivät toimi. ERP:in kyvykkyys ei riitä kaikkiin tarvittaviin prosesseihin. Kiinteisiin varastopaikkoihin perustuvassa varastossa varastokapasiteetti ei riitä nimikemäärien ja materiaalierien kasvaessa. Usein törmää ongelmaan, jossa paikat on varattu nimikkeille, joita ei ole juuri nyt varastossa ollenkaan ja toisaalta reservilavat ovat ripoteltu ympäri varastoa.  Tilannetta voidaan kuitenkin parantaa kahdella tavalla: hallitaan varastotilaa dynaamisesti ja siirrytään pienempien yksiköiden käyttöön ohuempien nimikevirtojen mahdollistamana. Esimerkiksi perinteisten EUR-lavojen rinnalle tulevat muovilaatikot eli pienemmät varastoyksiköt.  Pienempien varastoyksiköiden käyttö taas tekee varastoautomaation käytöstä mielenkiintoisempaa.

Varastosta tuotantoon

Materiaalien siirtyminen tuotantoon on tässä Industry 4.0 tarkastelussa se mielenkiintoisin asia. Vaadittava joustavuus, tehokkuus ja nopeus sekä nimikemäärien kasvu tekee perinteisestä tavasta ”asentaja kerää” mahdotonta tai ainakin tehotonta. Kokoonpano siirtyy kohti 100 % keräilyä. Supermarket-keräily voi olla yksi askel matkalla, mutta lisääntyvä varastoautomaation käyttö ja nimikkeiden määrä ajaa kohti varastosta tuotantoon keräilyä. Tuotantoon keräilyllä on selkeät hyödyt liittyen nopeuteen, laatuun ja tehokkuuteen.

Kaikki ennusteet ja analyysit povaavat nopeaa muutosta kohti Industry 4.0-visiota. Odotukset ovat kovat. Tutkimuksia tarkasteltaessa nähdään, että viidennes valmistavasta teollisuudesta uskoo yli 30 % kustannussäästöihin ja puolet vastaajista yli 20 % tehokkuuden parantumiseen. Meillä Leanwarella on konkreettista näyttöä vastaavista ja jopa isoimmista parannuksista tuotannossa. Esimerkiksi eri projekteissa olemme saavuttaneet seuraavia parannuksia: Olemme parantaneet  virtausta 100%, virhekustannuksia laskettu 20% ja vaiheaikaa lyhennetty 30%

Matkallaan kohti Industry 4.0:aa yritykset ottavat monta askelta digitalisaatiossa ja jostain pitää aloittaa. Voisiko aloituskohta teidän yrityksessänne olla materiaalilogistiikka?

Aiheeseen liittyvää luettavaa:
Tarkista sisälogistiikkasi nykytila: //leanware.fi/fi/749-2/
Miten digitalisaation palaset liittyvät toisiinsa: //leanware.fi/fi/miksi-isa-95-standardi/

 

Janne Viinikkala

Janne Viinikkala
Toimitusjohtaja
Leanware Oy

Blogi sähköpostiin?

Liity Leanwaren uutiskirjeen postituslistalle. Tilaamalla uutiskirjeen saat uusimmat blogikirjoitukset sekä tietoa Leanwaren tapahtumista ja ajankohtaisista asioista suoraan sähköpostiisi.

* Pakollinen