Muutosjohtamisen arvoitus

1.2.2016

Muutosjohtaminen, tai ainakin siitä puhuminen, on muotia. Yrityksillä on jatkuvasti hankkeita, projekteja ja organisaatiomuutoksia. Ympäristön muutostahti on nopeampaa, kuin koskaan ennen. Niin yksilöiden kuin organisaatioiden on yhä vaikeampaa hallita kaikkia muutoksia, joissa ne ovat osallisina omasta tahdostaan tai tahtomattaan.

Huonosti johdetut muutokset maksavat aikaa ja rahaa, eikä sitä halua kuin laskuttava taho, jos sellainen on. Hyvin johdetun muutoksen kautta taas saadaan kotiin päin aikaa ja rahaa. Ei siis ole kovin vaikeaa valita, haluaako huonosti vai hyvin johdetun muutoksen. Kantapään kautta onkin opittu, että muutosta pitää johtaa asiakkaalla muutenkin kuin sivulauseella kuukausittaisen palaverin lopuksi.

Onko muutosten johtaminen sitten siihen erikoistuneiden tahojen yksinoikeus ja kannattaako siitä maksaa? Mitä sellaista muutosjohtamisen osaajilla on, joka tuottaa lisäarvoa siitä maksavalle taholle? Ollaanko nyt vain uuden trendikkään sanan äärellä, jonka varjolla konsultit vievät tuhkatkin pesästä?

Vastaus on yksinkertainen, harmittavan yksinkertainen, sillä kysehän on meidän ja minun ammattitaidosta. Kannattaako tästä sitten olla näin avoin? En tiedä, mutta parhaatkin salaisuudet paljastuvat aikanaan. Kun maksat muutoksen johtamisesta, maksat ajasta, asenteesta ja kommunikaatiosta. Oleellista ei ole, varaatko eväät omasta takaa, vai kaverilta, kunhan huolehdit ne mukaan matkalle.

muutosjohtaminen
Muutosterveisin,
Kari Jussila
Consultant, Leanware Oy

 

 

Blogi sähköpostiin?

Liity Leanwaren uutiskirjeen postituslistalle. Tilaamalla uutiskirjeen saat uusimmat blogikirjoitukset sekä tietoa Leanwaren tapahtumista ja ajankohtaisista asioista suoraan sähköpostiisi.

* Pakollinen