LOGY ry: 19.10.2017 Verkkokauppa

5.10.2017

24.10.2017

Toimitusjohtajamme Janne Viinikkala kävi puhumassa Osto- ja Logistiikkayhdistyksen (Logyn) Verkkokauppafoorumissa 19.10.2017 aiheesta ”Onnellinen asiakas – verkkokaupan logistinen onnistuminen”. Puhujina oli myös Jukka Ranua, Verkkokaupan kehityspäällikkö, HOK-Elanto ja Henrik Brandt, Apulaislogistiikkajohtaja, IKEA.

Janne käsitteli muun muassa, miten verkkokaupan vaatimukset asettavat laatuvaatimuksia saldo- ja keräilytarkkuudelle sekä joustavuusvaatimuksia tilankäytölle ja resursseille. Verkkokauppavarastojen haasteet ovat erilaiset, mikäli varastotoiminto on syntynyt kasvavan verkkokaupan ympärille tai jos perinteisestä jakeluvarastosta lähdetään kehittämään verkkokaupan varastoa. Ensimmäisessä vaihtoehdossa varaston prosessit ovat usein syntyneet ilman suurempaa suunnittelua ja jälkimmäisessä varaston prosessit ja järjestelmät tukevat vain perinteistä logistiikkaa. Molemmista aiheutuu usein tehottomuutta ja laaduttomuutta.

Janne analysoi, miten verkkokauppa on muuttanut varastojen kustannusrakennetta. Lisääntynyt nimikemäärä nostaa vastaanoton ja hyllytyksen suhteellisia kustannuksia. Tilauksen pienet rivimäärät korostavat mm. pakkauksen ja merkinnän kustannuksia. Kokonaistehokkuuteen ei voida enää vaikuttaa osaoptimoimalla keräilyä. Paluulogistiikan kustannukset ovat usein erittäin kovat.

Lopuksi Janne esitteli nipun ”happotestikysymyksiä”, joilla voi arvioida verkkokaupan logistiikan onnistuneisuutta ja kehitystarpeita. Lisäksi hän esitteli tärkeimmät vinkit varaston kehittämiseksi, joilla varmistetaan asiakkaan onnellisuus.


Foorumeiden yhteinen tapahtuma: Verkkokauppa

Paikka: Messukeskus, Messuaukio 1, 00520 Helsinki

Aika: 19.10.2017 14:00 – 17:00

Sähköinen kaupankäynti tulee muuttamaan perinteistä logistiikkaa. Tavaran toimittamisen tarve muuttuu, kun tavara toimitetaan varastosta asiakkaalle. B2B puolellakin yleistymässä ovat verkkokauppa, sähköinen kauppa ja e-liiketoiminta. Tehokkaan verkkokaupan myötä varastointia voidaan keskittää ja volyymit nousevat. Haasteiksi muodostuu toimituskokojen pienentyminen ja toimitus määrän kasvu. Suurempaan paluu logistiikkaan on syytä varautua.  Tässä tapahtumassa keskitytään verkkokaupan mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Lue lisää tapahtuman sivulta ja ilmoittaudu.


Puheenvuorona mm. Onnellinen asiakas – verkkokaupan logistinen onnistuminen

Leanwaren toimitusjohtaja Janne Viinikkala kertoo puheenvuorossaan, miten verkkokauppa-asiakkaasta tehdään onnellinen. Esityksessä käydään läpi käytännönläheisesti esimerkkiyrityksiä, esim. Varusteleka, Fysioline ja muita alansa huippuja.

Aiheina mm.:

  • Edellytykset onnelliseen verkkokauppa-asiakkaaseen
  • Paluulogistiikka
  • Sisälogistiikan kustannukset kuriin
  • Säätämisestä hallintaan.
Janne Viinikkala

 

Blogi sähköpostiin?

Liity Leanwaren uutiskirjeen postituslistalle. Tilaamalla uutiskirjeen saat uusimmat blogikirjoitukset sekä tietoa Leanwaren tapahtumista ja ajankohtaisista asioista suoraan sähköpostiisi.

* Pakollinen