Esimerkkejä edelläkävijöistä

Kauppa on monella mittarilla Suomen suurin toimiala. Megatrendit digitalisaatio ja automatisaatio ovat myös kaupan alalla keskeisessä roolissa tehostettaessa toimintaa. Kansainvälisen kilpailun kiristyessä esimerkiksi logistiikan digitaitojen merkitys korostuu. Millä reseptillä menestyjien joukkoon pääsee mukaan?

In the end kysymys on aina samasta asiasta: oletko muutosta seuraamassa vai sitä tekemässä? Muutoksen tekijät ovat edelläkävijöitä, jotka haastavat itseään ja kokeilevat rohkeasti uusia asioita. Muutoksen tekeminen on uskallusta tehdä ratkaisuja, mistä syntyy arvokkaat kokemukset seuraavien päätösten pohjaksi. Oppiminen muilta, parhaiden käytäntöjen soveltaminen omaan ympäristöön, uusien ideoiden kokeileminen ja jatkuva kehittäminen ovat siihen keinoja. Seuraavassa muutama esimerkki edelläkävijöistä.

IT-tukkuri ALSO Finland on hyvä esimerkki ketterästä yrityksestä, missä kokeillaan ennakkoluulottomasti uusimpia työvälineinnovaatioita, joilla mahdollistetaan asiakkaille nopeampaa palvelua ja henkilöstölle mielekkyyttä. ALSO lähti rohkeasti kokeilemaan kanssamme pelillistämisen vaikutuksia varastotyön tehokkuuteen ja mielekkyyteen. WMS:n pelillistämistäminen visuaalisine tavoitetasoineen ja kilpailullisine dynamiikkoineen on yksi kiinnostavimmista tulevaisuuden keinoista varastotyön kehittämisessä. Kokeilemalla uusia innovaatioita ALSO osoittaa edelläkävijyyttään. Kokeilemiselle kannattaakin varata aikaa ja efforttia omista resursseistasi – sekä lyhyen, keskipitkän että pitkän aikavälin innovaatioille.

Hyvä keino haastaa omaa ajattelua on benchmarkata. Miten muut ovat onnistuneet esimerkiksi tavaravirtojen tehostamisessa? Benchmarkkaamisen yksi suomennos on vertailukehittäminen. Siinä verrataan omaa toimintaa toisten, alan parhaiden esimerkkien toimintaan. Perusidea on toisilta oppiminen ja oman toiminnan kyseenalaistaminen. Parhaan tuloksen benchmarkkaamisessa saa vertaisdialogissa ja sitä me Leanwarella tuemme luomalla yritysten kohtaamisia aidoissa ympäristöissä asiakkaidemme luona.

Moni kaupan alan yritys esimerkiksi kamppailee keskusliikkeiden tavarantoimittajilleen asettamien ohjeistusten kanssa. Tuotteiden pakkaamisen, merkitsemisen ja lavoittamisen vaatimukset edellyttävät toimittajan tietojärjestelmiltä älykkyyttä, jotta tuotteiden keräily, yhdistely ja toimitus on tehokasta. Valaisinten ja lamppujen erikoisyritys Airam hankki WMS:n tätä varten. Airam toimittaa paljon tavaraa keskusliikkeille ja saa toimitukset nykyään tehtyä tunneissa, kun samassa ajassa ei aikaisemmin saatu edes papereita oikeaan järjestykseen – saati tavaraa kerättyä tai lähtemään. Tutustuminen Airamin varastoprosessiin avasi monen silmät. Myös keskusliikkeiden tarpeita oli helpompi ymmärtää, kun vierailimme lisäksi S-ryhmän logistiikkakeskuksessa Inex Partnersilla ja perehdyimme täysautomatisoituun tavaroiden vastaanottoon. Tavaran tulee tulla kerralla oikein, jotta tehokas prosessi jatkuu asiakkaalla.

Kuntosali- ja kuntoiluvälineistä tunnettu Fysioline on erinomainen esimerkki pk-yrityksestä, joka on muuttanut varastonsa tavallisesta varastosta tehokkaaksi varastoksi. Lähtötilanne varastossa oli muistiin perustuva ja virhealtis prosessi, missä tavarat kasautuivat käytäville ja varmuutta tavaroiden saldoista ei ollut. Tänä päivänä Fysiolinen varasto on selkeä ja tehokas; automaatiota on käytössä järkeviltä osin, henkilöstö toimii itsenäisesti ja WMS ohjaa koko prosessia. Muutoksen vaikutukset yrityksen kilpailukykyyn ovat yksiselitteiset ja muutosmatkan johtamisesta on opittavaa jokaiselle. Tämän koki Fysiolinen varastolla iso joukko toimintansa kehittämisestä kiinnostuneita.

Me leanwarelaiset osoitamme kyvykkyytemme asiakkaidemme kautta. Kun asiakkaamme menestyy, mekin menestymme. Tulevaisuus on älykäs ja tietojärjestelmillä ohjattu, joten kipin kapin järjestämään omaa toimintaasi entistä tehokkaammaksi – niin tekevät edelläkävijätkin koko ajan! Kärki karkaa!

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen saat uusimmat blogikirjoitukset sekä tietoa Leanwaren tapahtumista ja ajankohtaisista asioista suoraan sähköpostiisi.

    Tätä lomaketta suojaa Google reCAPTCHA, ja Googlen tietosuojakäytäntöä ja käyttöehtoja sovelletaan.

    Blogi

    Saatavuus mahdollistaa toimitusvarmuuden

    Turhan usein ostotoiminta muistetaan liian isoista varastonarvoista tai puutteista ja myöhästymisistä. Tähän johtavat epäselvät prosessit ja hajanaiset toimintatavat. Lue lisää

    ABC-luokittelu oston ja hankinnan ohjauksessa

    Kun varastossa on vääriä tuotteita, yrityksellä ei ole mitä myydä tai varaston korkea täyttöaste sekä ostorivimäärä tuottaa tehottomuutta, on tarpeen palataperusasioiden äärelle ja määritellä konkreettiset tavoitteet ostamiselle. Lue lisää

    Tavoitteellinen ostaminen

    Tavoitteellisella ostamisella varmistetaan tuotteiden hyvä saatavuus samalla kun pidetään huoli siitä, että varastoon ei sitoudu liikaa vaihto-omaisuutta. Lue lisää