Case: VDL Bus & Coach Finland Oy

Palveluaste parantunut ja varaston kierto noussut samanaikaisesti

VDL Bus & Coach Finland Oy on alankomaalaisten VDL-merkkisten linja-autojen maahantuonti-, markkinointi- ja myyntiyhtiö. VDL Bus & Coach Finland Oy on vuonna 2007 perustettu 100 % linja-autoihin keskittynyt yritys, joka vastaa VDL linja-autojen myynnistä ja jälkimarkkinoinnista Suomessa. Yli 40 alan ammattilaista tarjoavat asiakaslähtöistä palvelua kautta maan.

VDL:n päätoimipiste sijaitsee Vantaalla, Tuusulanväylän ja Kehä III:n läheisyydessä. Omat korjaamot toimivat Vantaan Koivuhaassa, Espoon Suomenojalla ja Kotkassa. Näiden lisäksi asiakkaitaan palvelee VDL:n kattava sopimuskorjaamojen verkosto. Asiakkaat arvostavat yrityksen kattavaa jälkimarkkinointi- ja huoltoverkostoa, joka tarjoaa asiantuntevaa apua helposti ja nopeasti. VDL:n tehokas toimitusketju huolehtii siitä, että osat ja varusteet toimitetaan perille mahdollisimman nopeasti.

Tilanne ennen Expakkia

Lähtötilanteessa haasteena oli varaosien saatavuus mekaanikoille ja huoltokorjauksen tehokkuus. Samanaikaisesti varastossa oli vanhoja, yli-ikäisiä nimikkeitä ja seisovaa tavaraa. Siten myös varaston kierto oli hidasta. Ostaminen oli tunneperäistä eikä se pohjautunut todelliseen tietoon.

Tavoitteet

Yhteistyön tavoitteena oli palveluasteen parantaminen, varaston ikärakenteen korjaaminen ja varaston kierron nostaminen.

Tulokset

Saavutetut tulokset ovat hyviä. Mekaanikot ovat nyt tyytyväisiä, kun varaosia on saatavilla. Mekaanikkojen aiemmin antama palaute varaosapuutteista on loppunut. Parempi varaosien saatavuus on tukenut yrityksen myyntiä. VDL on saanut kehuja suurasiakkailta ja nostanut profiiliaan kilpailijoihin nähden.

Palveluaste on parantunut

Maahantuonnin keskusvaraston saatavuus parantui 4,7 % yksikköä 12 kuukauden seurantajaksolla. Tällä hetkellä palveluaste on tavoitteen mukainen, yli 95 %.

Varaston ikärakenne on korjaantunut

VDL mittaa ja seuraa aktiivisesti ylivuotista varastoa. Vanhojen, yli-ikäisten nimikkeiden määrä varastossa on vähentynyt ja uusien varaosien osuus on vastaavasti kasvanut.

Varaston kierto on noussut

Varaston kierto on noussut merkittävästä ja on tällä hetkellä tavoitetasolla. VDL:n varastossa on nyt enemmän liikkuvaa tavaraa ja seisovan tavaran osuus on vähentynyt. Yhteistyön aikana varaosien myynti on kasvanut 30 % ja osto- ja rahtikustannukset ovat pysyneet samalla tasolla.

Ostaminen ja varastonhallinta on helpottunut

Expak on antanut laskentarutiinit, mittarit ja seurannat päivittäiseen ohjaamiseen. Näillä työkaluilla ostajan työ on aiempaa helpompaa ja oikea varaosa on oikeaan aikaan oikeassa paikassa.

 

Vesa Savela
Korjaamo- ja varaosapäällikkö
VDL Bus & Coach Finland Oy