Ferrometallin tavoitteena vahva kasvu vuoteen 2020 mennessä – Avuksi LeanwarenWMS-varastonhallinta­järjestelmä

Kiinnitys- ja pientarvikkeisiin erikoistuneen Ferrometal Oy:n tavoitteena on vahva kasvu vuoteen 2020 mennessä. Logistiikkaosastolla tartuttiin välittömästi tuumasta toimeen ja laitettiin kerralla kaikki varastotoiminnot uusiksi. Tuottavuus parantui huomattavasti ja tulokset paranevat koko ajan.

Tarve varaston uudistamiseen lähti puhtaasti strategiselta tasolta. Logistiikka on Ferrometalille keskeinen kilpailukeino ja erittäin liiketoimintakriittinen toiminto. Jotta kunnianhimoisiin tavoitteisiin pystyttäisiin vastaamaan, olivat nykyiset manuaaliset varastotoiminnot uudistettava.

– Lähtötilanne oli varsin tyypillinen. Nimikkeillä oli kiinteät varastopaikat ja asiakaskohtaisesti korvamerkityt keräilijät. Etenkin uusille työntekijöille tilanne oli haasteellinen. Tilaukset keräiltiin yleensä yksi kerrallaan paperilistojen mukaisesti ja yksi kierros kattoi kaikki kolme hallia. Koska järjestelmää ei ollut tukena, hukkaa tuli paljon, Ferrometalin logistiikkapäällikkö Timo Heiska taustoittaa.

Haussa logistiikan haastaja läheltä

Leanwaren ratkaisuehdotuksessa keräilytavat optimoitiin tilaustyypin mukaan ryhmä-, Kanban- ja automaattikeräilyiksi.

Paperilistat vaihtuivat langattomaan päätekeräilyyn ja lavavarastossa otettiin käyttöön dynaaminen varastointi. Lisäksi toteutettiin tarvittavat integraatiot SAP-järjestelmään sekä alusta-automaatteihin. Kokonaisuutta ohjataan LeanwareWMS-varastonhallintaratkaisulla.

– Ennen mentiin niska pitkällä pitkin käytäviä etsimässä tyhjää tilaa. Uudessa mallissa kaikki tavara syötetään suoraan järjestelmään, minkä jälkeen se laskee ja ohjaa, mihin tavara seuraavaksi menee. Myös paperiset keräyslistat jäivät historiaan, Heiska havainnollistaa.

– Halusimme tuoda järjestelmällisyyden kaikkiin toimintoihin. Kun järjestelmä ohjaa työtä ja automaatiota, kaikki sujuu suunnitelman mukaan ja varastolle syntyy luonnostaan yksi yhteinen tapa toimia. Näin henkilöstöä voidaan joustavasti vaihdella eri toimintojen välillä ja resurssit on helpompi kohdistaa oikein, Leanwaren Business Unit Manager Anssi Tikka taustoittaa.

– Etsimme projektiin ketterää kumppania läheltä, jolla on vahvaa näyttöä järjestelmätoimituksista ja ymmärrys siitä, mitä varaston lattialla oikeasti tapahtuu. Kun kilpailevat toimittajat kysyivät mitä haluamme, Leanware lähti rohkeasti haastamaan ja kyseenalaistamaan toimintatapaamme. Tunsimme heti, että tässä on se, mitä olemme hakeneet, jotta tavoitteisiin päästään, Heiska kertoo.

– Emme tee sokeasti jotakin vain siksi, että asiakas sitä vaatii ja olisi siitä valmis maksamaan. Jos asiassa ei ole järkeä, on oltava rohkeutta sanoa se ääneen. Se on meidän tapamme rakentaa luottamusta ja lisäarvoa asiakkaan suuntaan, Tikka perustelee.

Toimitusjohtaja on projektipäällikön tärkein selkänoja

Kehitysprojektin läpivienti on tiimipeliä ja vaatii paitsi avarakatseisuutta myös neuvottelutaitoja ja sisäistä markkinointia. Projektitiimi supistettiin tarkoituksella mahdollisimman kompaktiksi. Nykytilan kartoituksessa kaikki osastot sen sijaan olivat mukana, osto ja myynti mukaan lukien.

– Mitä isompi porukka on, sitä haastavampaa on pitää fokus ydinasioissa. Ratkaisevaa on, miten ihmisten osaaminen saadaan koko yrityksen ja työporukan käyttöön. Projektipäällikön pitää pystyä näkemään muutos jokaisen sidosryhmän näkökulmasta, eikä vain ylätasolla, Heiska korostaa.

Heiskan mukaan Ferrometalilla onnistuttiin siinä, että johdon tuki projektille oli alusta alkaen vahva.

– Siirtyminen manuaalista varastosta dynaamiseen oli iso ja paikoin resurssit olivat tiukoilla. Kun prosessimuutos on tehty, takkia ei voi enää kovin herkästi kääntää ensimmäisestä tai toisesta vastoinkäymisestä. Silloin toimitusjohtaja on projektipäällikön tärkein selkänoja.

Huomattavasti tehokkaammin

Strategiaan peilaten Ferrometal on nyt tiukasti kiinni visiossa. Tuottavuus on parantunut huomattavasti ja tavara on matkalla asiakkaalle viimeistään saman päivän aikana tilauksesta. Jatkuva datan keräys auttaa pullonkaulojen paikantamisessa, joten tulokset vain paranevat ajan myötä.

– Hienointa on nähdä, että samalla porukalla saadaan enemmän aikaan. Järjestelmä mahdollistaa aiempaa itsenäisemmän työskentelyn, mikä lisää työn tehokkuutta, monipuolisuutta ja mielekkyyttä, Heiska toteaa tyytyväisenä.

Lähtötilanne

Jokaisella 30 000 nimikkeellä oli kiinteät varastopaikat ja asiakaskohtaisesti korvamerkityt keräilijät. Tilaukset keräiltiin yleensä yksi kerrallaan paperilistojen mukaisesti ja yksi kierros kattoi kaikki kolme hallia. Etenkin uusille työntekijöille tilanne oli haasteellinen ja ilman järjestelmäohjausta, hukkaa tuli paljon.

Ratkaisu

Keräilytavat optimoitiin tilaustyypin mukaan ryhmä-, Kanban- ja automaattikeräilyiksi. Paperilistat vaihtuivat langattomaan päätekeräilyyn ja lavavarastossa otettiin käyttöön dynaaminen varastointi. Lisäksi toteutettiin tarvittavat integraatiot SAP-järjestelmään ja alusta-automaatteihin. Kokonaisuutta ohjataan LeanwareWMS- varastonhallintajärjestelmällä.

Tulokset

  • Tuottavuus parantunut huomattavasti
    ilman ylitöitä
  • Reklamaatiot vähentyneet
  • Toimitusaika lyhentynyt
  • Keräilytarkkuus parantunut
  • Läpinäkyvyys lisääntynyt

Leanwaren ratkaisut

  • Leanware WMS varastonhallinta
  • Automaation ohjaus
  • SAP-integraatiot
  • Logistiikan konsultointi

Ferrometal Oy on vuonna 1976 perustettu kiinnitys- ja pientarvikkeisiin erikoistunut tukkuliike. Aktiivinimikkeitä on noin 30 000 ja lähtevä volyymi noin 600 000 kg / kk. 105 henkilöä työllistävän yrityksen liikevaihto on 27 Meur ja varaston toimitusaste on 99 %. Ferrometal on osa kansainvälistä Würth-konsernia.